دوچرخه سوار

گزارشهای یک رکابزن

دوچرخه سوار

گزارشهای یک رکابزن

دوچرخه سوار

سلام ...
خوش آمدید
این وبلاگ شامل نوشته های من که بیشتر درباره گزارش های دوچرخه سواری به نقاط مختلف ایران است، می باشد.
لطفا با نظرات خودتون در بهتر شدن وبلاگ من رو کمک کنید

آخرین نظرات

مسیرهای آفرود قزوین الموت شمال

چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۲۷ ب.ظ

سلام دوستان

 در این پست قصد دارم به منطقه الموت و راههای آفرودی که قزوین را از این منطقه زیبای کوهستانی به شمال کشور متصل میکند، بپردازم.دره وسیع الموت منطقه ای کوهستانی در شمال شهر قزوین شامل دو بخش الموت غربی و شرقی است . منطقه الموت غربی و شرقی جاده های مختلفی دارند که برای برنامه های آفرود هر کدام زیبایی های خاص خودشون را دارند. بدلیل کوهستانی بودن این منطقه و طبیعت زیبایش یکی از بهترین مکانها برای دوست داران مسیرهای آفرود بخصوص دوچرخه سواران کوهستان است. دیاری که علی رغم سختی هایش در سربالایی ها ولی با طبیعت بکر و مناظر زیبایش و قله های مرتفع اش دوستدارن طبیعت را در فصول مختلف به این منطقه فرا میخواند. در این نوشته سعی کردم با کمک عکسها و فایل های نرم افزار Google Earth و نوشته های سایر دوستان و منابع دیگر و اطلاعاتی که خودم بدست آوردم مسیرها را برای شما معرفی کنم.

 هدف اصلی من از این نوشته طولانی برای دوچرخه سواران کوهستان است ولی احتمالا نوشته های من درباره نوع مسیر بدرد موتور سواران و ماشین سواران آفرود نیز بخورد. زمانبندی هایی که من بطور تقریبی در طول این متن میاورم برای دوچرخه سواری کوهستان است البته در دوچرخه سواری کوهستان هم بسته به آمادگی جسمانی افراد گروه، شرایط جوی، حمل بار توسط دوچرخه سوار (شامل کیسه خواب، چادر و ...) و داشتن ماشین پشتیبان زمابندی اجرای برنامه متفاوت خواهد بود. ضمن این نکته هم ضروی است که دوچرخه سوارانی که قصد رکاب زدن در این مسیرها را دارند باید از آمادگی جسمی نسبتا خوبی برای دوچرخه سواری کوهستان برخوردار باشند. در این مسیرها بسته به نوع برنامه باید روزانه حداقل 5 تا 6 ساعت در مسیر کوهستانی رکاب زد که با احتساب زمان های استراحت این مدت 6،5 ساعته برای اجرای برنامه متفاوت خواهد بود. و در اکثر مسیرها با فرض رکاب زدن تمام مسیر حدودا باید نزدیک به 800 تا 1500 متر اختلاف ارتفاع را بصورت سربالایی (اغلبا آفرود) رکاب زد. پس از قبل، آمادگی های لازم برای اجرای این نوع برنامه را کسب کنید تا در اواسط برنامه دچار مشکل نشوید و یا اینکه ماشین پشتیبان شما را همراهی کند که میتواند هم حمل بارها را به عهده بگیرد و هم در صورت نیاز همرکابانی که توان ادامه مسیر را ندارند را سوار کند.

 مسیرهای دسترسی از قزوین به منطقه شمال در کل 3 مسیر اصلی هستند:

1- قزوین - الموت (معلم کلایه) - سه هزار - تنکابن

2- قزوین - الموت (رازمیان ) - اشکور - (رحیم آباد - رودسر ) یا (جنت رودبار - رامسر)

3- قزوین - الولک - الموت - کلیشم - (دیلمان - سیاهکل - لاهیجان) یا (خصیل دشت - املش)

 مسیر شماره 2 و 3 را میتوان بعد از منطقه الموت در دو مسیر متفاوت به سمت شمال ادامه داد


دانلود فایل Google Earth تمام مسیرها در قالب یک فایل

برای دانلود جداگانه فایل هر کدام از مسیرها به ادامه مطلب بروید


در ادامه مطلب این مسیرها را توصیف خواهیم کرد

 مسیر قرمز قزوین به تنکابن - مسیر سبز قزوین به رودسر (صورتی به رامسر) -مسیر آبی قزوین به لاهیجان (نارنجی به املش)

 

 مسیر شماره 1 : قزوین - الموت - سه هزار - تنکابن

 

 مسیر دوچرخه سواری: قزوین - کورانه - شینقر - رشتقون - رزجرد - گردنه قسطین لار - قسطین لار - رجائی دشت - دیکین - معلم کلایه - شهرک - محمود آباد - زوارک - گرمارود - پیچه بن - کارونسرای پیچه بن - گردنه سلمبار - سلج انبار - مران - سه راهی مران و آبگرم سه هزار - یوج - قاضی محله - سربالان - آشت محله - درازلات - قلعه گردن - خرم آباد – تنکابن

مسافت کل قزوین تا تنکابن : 200 کیلومتر

بیشترین ارتفاع : 3200 متر (گردنه سلمبار)

 کمترین ارتفاع : 15- متر (تنکابن)

ارتفاع پست ترین نقطه در هنکام صعود : 1020 متر (رجائی دشت)

 

دانلود فایل Google Earth مسیر

 

مسیر قزوین الموت تنکابن

 

پروفایل ارتفاع مسیر

 

خب میرویم سر اصل مطلب و معرفی جداگانه هر کدام از مسیرها. ابتدا مسیر قزوین الموت تنکابن که به نظر میرسد تا چند سال دیگر و یا از همین الان بکر بودنش را از دست میدهد. آن هم به خاطر جاده جدید قزوین الموت تنکابن که از روستای حصار خروان در کیلومتر 20 اتوبان قزوین تهران شروع میشود و با عبور از روستاهای مختلف مثل امرودک، دینه کوه، آمشک، شیرکوه و باغدشت سرانجام در روستای شهرک به جاده فعلی منطقه الموت میرسد . البته این جاده کامل نشده و خیلی کار دارد تا تکمیل شود. 

 

بهترین فصل برای رکاب زدن مسیر

 فصل مناسب برای اجرای این برنامه از اوایل خرداد تا اواسط مهرماه میباشد و بهترین موقع هم اواسط خرداد ماه است. مرتفع ترین گردنه این مسیر،سلمبار در فصل پاییز با اولین بارشهای پاییزی بسته میشود تا اواخر اردیبهشت که مسیر را برف روبی می کنند.

 

زمانبندی اجرای برنامه

 مدت زمان رکاب زدن این مسیر بسته به شرایط گروه (آمادگی بدنی، همراهی ماشین پشتیبان و ...) متفاوت است. برای کسانی که از قزوین رکاب زنی را شروع میکنند حداقل 2 تا 3 روز رکاب زدن تمام این مسیر زمان می برد. و بسته به این که به بعضی از مناطقی که در جاده های فرعی قرار دارند مثل دریاچه اوان یا قلعه الموت بروید، به این مدت زمان باید یک روز اضافه کرد.

 برای رکاب زدن این مسیر می توان بسته به برنامه ریزی قسمتی از آن را با وسیله نقلیه طی کرد مثلا با ماشین تا معلم کلایه یا گرمارود و یا نقاط دیگر رفت و از آنجا رکاب زنی به سمت شمال را شروع کرد و یک روز در برنامه جلو افتاد.

 

جاده قزوین به الموت از میدان مینودر (غریب کش) شروع می شود. کسانی که از تهران به سمت قزوین حرکت می کنند، می توانند بعد از عوارضی و قبل رسیدن به میدان مینودر مسیر خود را به سمت جاده الموت توسط خروجی تغییر بدهند.

 

 مسیر 20 کیلومتری از قزوین (ارتفاع 1300 متر از سطح دریا) تا روستای رزجرد با شیب مثبت، ملایم ارتفاع میگیرد. رکابزنی در این مسیر حدود یک ساعت و نیم زمان می برد. بعد از روستای رزجرد با طی حدود 9 کیلومتر سربالایی با  شیبهای تند به گردنه قسطین لار با ارتفاع حدود 2400 متر از سطح دریا می رسیم. (قزوین تا گردنه قسطین لار 29 کیلومتر)

 

مسیر قزوین الموت تنکابن

جاده الموت بعد از گردنه قسطین لار و دورنمای قلل خشچال وسیالان

 

از بالای گردنه قسطین لار مناظر زیبای دره الموت و قله های سر به فلک کشیده البرز غربی بخصوص قلل سیالان و خشچال با ارتفاع بیش از 4000 متر از سطح دریا و دشت رازمیان بخوبی دیده می شوند. بعد عبور از گردنه وارد منطقه تاریخی الموت می شویم. در ادامه مسیر با طی مسافتی حدود 20 کیلومتر در جاده ای پیچ در پیچ  و فوق العاده زیبا در دل کوه و با عبور از کنار روستای قسطین لار و قهوه خانه اش به شهرک رجائی دشت با ارتفاع 1020 متر از سطح دریا میرسیم.

رجائی دشت و رودخانه شاهرود

 

 رجائی دشت (سیاه دشت سابق) در کنار رودخانه شاهرود دارای باغ های گیلاس فراوانی است در فصل فروردین شکوفه های درخت گیلاس زیبایی خاصی به این منطقه میدهند. شهرک رجائی دشت از مناطق کم ارتفاع منطقه الموت محسوب میشود و برخلاف مناطق کوهستانی الموت، تابستانهای گرمی دارد و از این نظر برای کشت برنج نیز مناسب است و دارای امکانات اولیه ای مثل بانک، مسجد، رستوران و پمپ بنزین.

 

 

 در حرکت به سمت شمال شهرک رجائی دشت به دوراهی میرسم که مسیر چپ به سمت به رازمیان (مرکز الموت غربی ) و قلعه لمبسر که در توضیح مسیرهای آینده به آنها خواهیم پرداخت، میرود. مسیری که ما باید برویم سمت راست است. (گردنه قسطین لار تا رجائی دشت 20 کیلومتر)

از رجائی دشت تا روستای بعدی در این مسیر یعنی دیکین حدود 19 کیلومتر فاصله است و مشکل این قسمت از مسیر برای دوچرخه سواران ارتفاع گرفتن و ارتفاع کم کردن چند باره است. در ادامه با خروج از رجائی دشت با طی حدود 9 کیلومتر سربالایی، 500 متر اوج میگیرم و به گردنه نه چندان مرتفع شاه کوه با ارتفاع 1500 متر از سطح دریا میرسیم و سپس 5 کیلومتر سرپایینی پیش رو خواهیم داشت با طی این سرپایینی به کف دره ای میرسیم که معدن نمک در آن قرار دارد این معدن نمک از نوع نمک آبی است به طوری که  آب در حوضچه های کوچک جمع میشود و با بخار شدن آب، نمک به صورت بلورهای درخشان در سطح حوضچه جمع میگردد. هنگامی که نمک بر روی این حوضچه ها جمع میشود منظره زیبایی خلق میشود.

 

  با پشت سر گذاشتن این معدن و گذر از سربالایی به مسافت 5 کیلومتر به روستای دیکین میرسیم.  از ابتدا و انتهای روستای دیکین مسیر های فرعی برای روستای زرآباد و دریاچه اوان وجود دارد. اگر فرصت داشته باشید میتوانید از این جاده های فرعی و روستاهای آن در سر راه شمال دیدن کنید.

 

نقشه مسیر فرعی برای رسیدن به روستای زرآباد و دریاچه اوان

 

 در ابتدای روستای دیکین مسیر فرعی با حدود 9 کیلومتر سربالایی به روستای زرآباد میرسد. روستای زرآباد از روستاهای خوش آب و هوا و دارای امامزاده ای به نام علی اصغر(ع) است که چنار کهن سال و قدیمی هم در کنار امامزاده قرار گرفته. این روستا زائر سرا نیز دارد و از این نظر یکی از مکانهای مناسب برای شب مانی است. ضمنا دریاچه اوان از مسیر روستای زرآباد به زواردشت و اوان قابل دسترسی است ولی مسیر اصلی دریاچه از انتهای روستای دیکین با عبور از روستای کوشک با طول 9 کیلومتر که اکثرا سربالایی است به دریاچه اوان میرسد. اگر قصد شب مانی در روستای زرآباد را داشته باشید میتوان شب را در این روستا توقف کنید و برای روز دوم برنامه از مسیر روستای زورادشت به دیدار دریاچه زیبای اوان بروید و سپس از مسیر اصلی دریاچه به جاده اصلی الموت برگردید. در صورت داشتن چادر و امکانات شب مانی در طبیعت می توان در کنار دریاچه هم چادر زد یا از محلی ها روستاهای وربن و اوان اتاق اجاره کرد.

 

 

دریاچه اوان

 

اگر قصد دیدار با دریاچه اوان یا زرآباد را نداشته باشیم، به راهمان در مسیر سربالایی از دیکین به معلم کلایه با طی مسافت 10 کیلومتر ادامه میدهیم. معلم کلایه با ارتفاع 1600 متر از سطح دریا مرکز بخش الموت شرقی است و دارای امکاناتی از قبیل بانک، مسجد، پمپ بنزین، نانوایی و ... معلم کلایه علی رغم نداشتن جای خاصی برای اسکان مسافران ولی برای شب مانی مناسب است. بدلیل شهر بودن و وجود امکانات ادارت مختلف میتوان با هماهنگی ارگانهای مربوطه از اسکان اداره آموزش و پرورش در تعطیلی های مدارس، هلال احمر و یا تربیت بدنی استفاده کرد همچنین میتوان در شهر چادر زد و یا از محلی ها درخواست جایی برای شب مانی کرد. (رجائی دشت تا معلم کلایه 30 کیلومتر)

 

در ادامه مسیر با طی 8 کیلومتر سرپایینی به روستای شهرک در کنار الموت رود با شالیزارهای سرسبزش میرسیم. برای رسیدن به روستای شهرک الموت میتوان از جاده ای به غیر از مسیری که ما از قزوین دنبال کردیم، استفاده کرد. این مسیر به جاده اکبر آباد معروف است و قدیمی ترین جاده منطقه الموت است که در دهه 40 ساخته شده. این مسیر تماما خاکی است و از روستای حصار خروان در 20 کیلومتری جاده قزوین به کرج بعد از شهر محمدیه (زیباشهر) آغاز میشود و با عبور از  کبریت میان -  گردنه اکبر آباد (دکل صداوسیما) - زرنو – چاله – زردجین یا (اکبرآباد و آقاگیر) – تونل شیرکوه – باغدشت سرانجام به روستای شهرک و جاده اصلی الموت متصل میشود.همچنین در آینده جاده جدید قزوین الموت به تنکابن که در ابتدا درباره اش نوشتم از همین روستای شهرک به منطقه الموت وارد میشود.

مسیر قرمز جاده فعلی الموت - مسیر سفید جاده اکبر آباد (قدیمی ترین جاده الموت) - مسیر آبی جاده جدید الموت (در دست احداث)

 

مزیت مسیر اکبرآباد نسبت به جاده قزوین - معلم کلایه - شهرک وجود تنها یک گردنه بر سر مسیر است (گردنه اکبر آباد) و مثل مسیر قزوین به معلم کلایه بارها ارتفاع زیاد و کم نمیکند. ولی این مسیر خشک تر از مسیر معلم کلایه است و روستاهای کمتری در آن قرار گرفته اند و بعد عبور از گردنه اکبر آباد چند دوراهی بی نام و نشان در مسیر وجود دارد که باید در انتخاب مسیر درست دقت کرد. برخلاف مسیر معلم کلایه این مسیر تماما خاکی است و در بعضی نقاط خاکی اش چندان تعریفی ندارد ولی برای دوستداران جاده های آفرود مسیر خوبی بحساب می آید. برای بدست آوردن اطلاعات بیش تر درباره مسیر اکبر آباد این گزارش را بخوانید.

 از روستای شهرک تا روستای گرمارود مسیر در کف دره الموت و در حاشیه رودخانه الموت رود به صورت سربالایی ملایم ادامه دارد. در طول این قسمت از جاده روستاها زیادی وجود دارد و راه های زیادی از مسیر منشعب میشود و به روستای مختلف منطقه الموت میرسد در صورت داشتن زمان کافی میتوان به آنها رفت و دوباره به جاده اصلی الموت برگشت از جمله زیباترین مسیرهای فرعی میتوان به مسیر روستای اندج و کوچنان اشاره کرد که صخره ها و مناظر زیبایی دارند.

قسمتی از صخره ها در مسیر روستای اندج

 

 

 

در یکی دیگر از این دوراهی ها به مسیر قلعه تاریخی الموت یا قلعه حسن صباح میرسیم.

می توان با طی 8 کیلومتر سربالایی از روستای شترخان و با عبور از باغهای گیلاس منطقه گازردشت به روستای زیبای گازرخان رسید. روستای گازرخان بدلیل آب و هوای مطبوع کوهستانی و وجود قلعه الموت پذیرای گردشگران زیادی میباشد و از این جهت دارای مکانهایی متعددی برای اقامت گردشگران است.

 

قلعه الموت در بالای این صخره واقع شده

 

نما دره الموت و روستای گازرخان از بالای قلعه حسن صباح

 

نقشه مسیر روستاهای اندج و گازرخان (قلعه الموت)

 

  در ادامه مسیر اصلی جاده با سربالایی های ملایم بعد عبور از روستاهای محمود آباد – لامان – سفیددر – کوشک دشت - زوارک سرانجام به روستای ما قبل آخر الموت در این مسیر یعنی گرمارود با ارتفاع 1800 متر از سطح دریا میرسیم. تا سالهای اواسط دهه 80 روستای گرمارود آخرین روستای الموت در مسیر جاده بود. از این رو مبدا شروع برنامه های کوهنوردی الموت به سه هزار از طریق مسیر مالرو قدیمی بود. این مسیر مالرو یکی از مسیرهای اصلی برای دسترسی به منطقه شمال کشور بوده و حتی سیاحان خارجی زیادی مثل فریا استارک و رابینو از طریق آن به دره سه هزار و منطقه شهسوار سفر کرده اند. روستای گرمارود دارای امکانات اقامتی مثل هتل نویذر و سوئیت است و بسته به برنامه ریزی گروه میتوان میتوان در این روستا اقامت کرد. (معلم کلایه تا گرمارود 30 کیلومتر)

 

 روستای گرمارود شروع مسیر آفرود به سمت گردنه سلمبار و دره سه هزار میباشد. البته اخیرا چند کیلومتر از مسیر گرمارود به پیچه بن را آسفالت کرده اند.

  در ادامه به سخت ترین و پرشیب ترین قسمت مسیر قزوین – الموت – سه هزار میرسیم! در این قسمت باید از روستای گرمارود در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا تا گردنه 3200 متری سلمبار (اختلاف ارتفاع 1400 متر) را در طی 20 کیلومتر رکاب زد! با خروج از روستای گرمارود جاده در کنار رودخانه ادامه پیدا میکند و کم کم به سمت شمال در دل کوهها ارتفاع میگیرد. چند کیلومتر ابتدای مسیر شیبهای سختی دارد که رکاب زدن در این شیبها آمادگی بالایی میخواهد.

مسیر گرمارود به پیچه بن

 

با ارتفاع گرفتن در این مسیر کم کم با مناظر زیبایی روبرو میشویم یکی از آنها که خودش را در جنوب نمایان میکند قله زیبای شاه البرز  است. در مسیر از منطقه صخره ای کلاک عبور میکنیم که آبشار زیبا و مرتفعی دارد

 

آبشار گرمارود (کلاک)

 

بعد گذر از جاده ی سربالایی و پیچ درپیچ، آخرین روستای الموت در این مسیر یعنی روستای مرتفع پیچ بن با ارتفاع 2800 متر از دریا از دور نمایان میشوند و پس از طی چند کیلومتر مسیر کمر کوه به این روستا میرسیم. این روستا در دل یک دشت وسیع واقع شده مناظر این دشت در خرداد ماه یکی از مناظر بدیع منطقه الموت هست. روستای پیچه بن هم بسته به برنامه ریزی گروه یکی دیگر از نقاط مناسب برای شب مانی است میتوان در این روستا چادر زد و یا از محلی ها درخواست مکانی برای شب مانی کرد.

 

جبهه شمالی قله شاه البرز

 

دشت مرتفع پیچه بن

 

با عبور از پیچه بن، 6 کیلومتر مسیر پیچ در پیچ سربالایی را ادامه میدهیم تا  به کارونسرای پیچه بن و گردنه سلمبار میرسیم. 

 

کاروانسرای پیچه بن

 

اینجا خط راس رشته کوه البرز و مرز استان قزوین و مازندارن است.  بر روی گردنه گردنه سلمبار مناظر شگفت انگیز قلل تخت سلیمان وعلم کوه در شرق و قله سیالان در غرب و دره سه هزارخودنمایی می کنند. گردنه سلمبار بلند ترین نقطه این مسیر به ارتفاع تقریبی 3200 متر از سطح دریا است و کارونسرایی قدیمی که در این گردنه واقع شده گویای این مطلب است که در گذشته ها این گردنه محل عبور کاروانیان از سمت مناطق شهسوار به الموت و قزوین بوده است. (گرمارود تا گردنه سلمبار 20 کیلومتر)

مسیر بعد از گردنه بجز چند سربالایی کوتاه تماما سرپایینی است و 3200 متر تا دریا ارتفاع کم خواهیم کرد.حرکت در سرپایینی ها همراه مناظر بدیع دره سه هزار واقعا لذت بخش است.

 

 

روزهایی که هوای شمال ابری یا نیمه ابری باشد. لایه ای از ابر همانند لحافی دره سه هزار را می پوشاند و با کم کردن ارتفاع درون مه فرو خواهید رفت.

 

 

مسیر مدام در دل کوه پیچ میخورد و ارتفاع کم میکند در این سرپایینی ها ابتدا از کنار فرعی روستای سلج انبار عبور میکنیم و سپس روستای مران که از سال 89 دارای جاده شده و به شبکه برق متصل شده و تا قبل از آن مردم با قاطر به این روستا رفت و آمد میکردند و برق روستا نیز توسط ژنراتور تامین می شد. با گذر از روستای مران جاده زیگزاگی شکل به کف دره و رودخانه خروشان سه هزار میرسد .

 

 

 در اینجا به یک سه راهی برخورد میکنیم. مسیر سمت چپ به سمت تنکابن سرازیر میشود و مسیر سمت راست به سمت روستاهای سِرن، شهرستان و درجان ارتفاع میگیرد (از روستای درجان به بعد مسیر مالرو به روستای میانرود و سرانجام به آبگرم سه هزار در منطقه تخت سلیمان می رسد)

 

مسیر آبگرم سه هزار

 

 با ادامه مسیر سمت چپ کم کم جنگل های زیبای سه هزار نمایان میشوند. (گردنه سلمبار تا سه راهی آبگرم سه هزار 20 کیلومتر)

 

 

بعد از روستای قاضی محله و سربالان (این دو روستا قهوه خانه دارند و میتوان جهت شب مانی از قهوه خانه های این دو روستا استفاده کرد) کم کم آثار تخریب محیط زیست و کارگاهها برای ساخت جاده قزوین الموت تنکابن مشاهده میشوند. و ماشین های سنگین که برای برداشت ماسه از رودخانه در حال رفت و آمدند. چند کیلومتر بعد از روستای سربالان مسیر آسفالت شروع میشود (سه راهی آبگرم تا سربالان 5 کیلومتر)

 

  

جنگل سه هزار

 

جاده سه هزار در کنار رودخانه و جنگلهای زیبا به سمت شمال ادامه پیدا میکند و بعد عبور از تقاطع دره دوهزار و سه هزار پس از رسیدن به قلعه گردن از جنگل خارج و وارد مناطق جلگه ای شمال میشویم.

 

بام تنکابن

 

در ادامه با عبور از منطقه خرم آباد سرانجام به آخر مسیر یعنی تنکابن میرسیم (سربالان تا تنکابن 40 کیلومتر)

 

برای دیدن گزارش های دوچرخه سواری در این مسیر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید

http://cyclist.blog.ir/post/12

http://cyclist.blog.ir/post/6

http://malro.blogfa.com/post-55.aspx

http://malro.blogfa.com/post-47.aspx

http://gkyaran.blogfa.com/post/88

http://www.aftabir.com/articles/view/social/tourism/c4_1366377991p1.php

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


مسیر شماره 2: قزوین – الموت (رازمیان) – اشکور

 2-1 رحیم آباد (رودسر)

2-2 جنت رودبار (رامسر)


این مسیر را بعد از روستای سپارده استان مازندارن می توان در دو مسیر متفاوت به سمت رودسر یا رامسر ادامه داد. ابتدا به معرفی مسیر منتهی به رحیم آباد رودسر (1-2) می پردازیم و سپس مسیر منتهی به رامسر (2-2)



بجز این دو مسیر بالا، در دره اشکور راه های  فرعی زیادی از مسیری که به رحیم آباد میرسد، منشعب میشوند.(مثل زیاز به ییلاقات املش و دیلمان) که بطور اختصار به آنها اشاره خواهد شد

مسیر دوچرخه سواری : قزوین (دانشگاه آزاد) – باراجین – زرشک – گردنه گدوک – کامان – فلار – بهرام آباد – رازمیان – هیر – ویار – شنگل رود – گردنه گونه کوه – سپارده – لشکان – درگاه - بارگاه دشت – کاکرود – تونل سی پل – گرمابدشت – سفید آب – رحیم آباد – رودسر

مسافت کل قزوین تا رودسر: 165 کیلومتر

بیشترین ارتفاع: 2800 متر گردنه گونه کوه

کمترین ارتفاع : 15- متر رودسر

ارتفاع پست ترین نقطه در هنگام صعود: 850 متر بهرام آباد


دانلود فایل Google Earth مسیر


مسیر قزوین - الموت (رازمیان) - اشکورات - رودسر

پروفایل ارتفاع مسیر


این مسیر از شمال شهر قزوین (ارتفاع 1300 متر از سطح دریا) در جاده ای معروف به باراجین که دانشگاه آزاد قزوین هم در ابتدای آن قرار گرفته آغاز میشود. مسیر با شیب ملایم مثبت با گذر از دوراهی های بوستان و روستای بارجین به سمت شمال ارتفاع می گیرد. پس از رکاب  زدن حدود 12 کیلومتر در حاشیه رودخانه و رسیدن به دوراهی روستای میزوج شیب مسیر بیشتر میشود. در ادامه با طی 8 کیلومتر سربالایی و عبور از روستای زرشک به اولین گردنه مسیر بنام گدوک با ارتفاع حدود 2200 متر میرسیم. از بالای گردنه گدوک قلل مرتفع سیالان، خشچال، شاه البرز در شرق و سفید خانی در روبرو دیده میشوند. (قزوین تا گردنه گدوک 20 کیلومتر)


شروع مسیر سربالایی به سمت زرشک و گردنه گدوک


با عبور از گردنه گدوک در مسیری سرپایینی با مناظر زیبا و جاده ای پر از پیچ در دل کوهها به سمت کف دره الموت ارتفاع کم میکنیم و با طی 24 کیلومتر و گذر از کنار روستاهای کامان و فلار به روستای بهرام آباد در کنار رودخانه شاهرود خواهیم رسید.


سرازیر شدن به سمت دره الموت پس از گردنه گدوک


 بهرام آباد با ارتفاع 850 متر از سطح دریا، پست ترین نقطه این مسیر در هنگام صعود است و از اینجا باید دوباره تا گردنه بعدی ارتفاع بگیریم. با رکاب زدن مسافت 5 کیلومتر با شیب ملایم به شهر رازمیان مرکز الموت غربی می رسیم. همانطور که در توضیح مسیر شماره 1 (قزوین، الموت، تنکابن) اشاره شد برای رسیدن به رازمیان از شهر قزوین میتوان از مسیر دیگری ( کورانه، رزجرد،  قسطین لار، رجائی دشت، رازمیان ) استفاده کرد ولی این مسیر برای رکاب زدن توصیه نمی شود چون حدود 30 کیلومتر به مسیر اضافه خواهد کرد. مسیر ساده و کوتاه تر برای رسیدن به رازمیان همین مسیر باراجین، زرشک، رازمیان می باشد. با ورود به شهر رازمیان  بعد از رسیدن به یک سه راهی، تابلو مسیر سمت چپ را برای ادامه مسیر به سمت روستای هیر و رحیم آباد به ما نشان میدهد. (گردنه گدوک تا رازمیان 29 کیلومتر)


نمای شهر رازمیان


از شمال شهر رازمیان جاده آسفالته با شیب تند ما را به روستاهای هیر و ویار میرساند.



 در مسیر رازمیان به هیر پس از طی 3 کیلومتر به پای پله های قلعه لمبسر (lambe`sar) یکی از قلعه های دوران اسماعیلیه و دومین قلعه معروف منطقه الموت پس از قلعه حسن صباح میرسیم. پس از دو راهی روستای زردچال دره عمیقی که رودخانه نینه رود در آن جاری است با مناظری زیبا از باغات روستاهای زردچال، سوگاه و دربند را در سمت راست جاده می بینم.


دره نینه رود


جاده پر شیب پس از 12 کیلومتر به روستای بزرگ هیر می رسد . روستای زیبای هیر یکی از بزرگترین روستاهای منطقه الموت است که دارای باغات فراوان ذغال اخته و گیلاس است. می توان برای شب مانی در روستای هیر توقف کرد و از مردم محلی برای شب مانی درخواست اتاق کرد یا میتوان در ادامه مسیر با طی 5 کیلومتر سربالایی با شیب ملایم به آخرین روستای استان قزوین بنام ویار رفت. برای شب مانی در این روستا میتوان از امامزاده روستا که البته فقط یک اتاق دارد استفاده کرد. (رازمیان تا ویار 17 کیلومتر)


روستای هیر


روستای ویار پایان جاده اسفالته و شروع جاده خاکی و آفرود بسمت اشکورات است. بعد از روستای ویار از روی پل رودخانه نینه رود که سرچشمه اصلی آن چشمه وگل می باشد عبور میکنیم و مسیر خاکی با شیب تند به شکل زیگزاک به سمت گردنه ارتفاع می گیرد.


امامزاده روستای ویار

 

بعد گذر از فرعی روستای کوچکی بنام شنگل رود و چند پیچ، حدود 1 کیلومتر سرپایینی پیشرو خواهیم داشت. با طی این سرپایینی به دره بنام کلیج دره میرسیم که در اواسط فصل بهار پر از بوته های ریواس است.


کلیج دره


بوته ریواس در مسیر ویار به گردنه

 با ادامه مسیر بعد از کلیج دره با چند سربالایی پیچ در پیچ و پس از طی 15 کیلومتر سربالایی به گردنه 2800 متری گونه کوه (Gá`vá`ne kuh) میرسیم. با رسیدن به گردنه با منظره زیبای دره اشکور و قلل خشچال و شاه سفید کوه در شرق و سماموس و بزابن در سمت شمال مواجه میشویم.


گردنه گونه کوه


گردنه گونه کوه مرز استان قزوین و مازندارن محسوب میشود و بعد از گردنه وارد جنوب غربی ترین نقطه استان مازندارن شده ایم. گاهی اوقات مه دره اشکور را می پوشاند و مناظر زیبایی همانند دریای ابر خلق میکند. این گردنه از اواسط فصل پاییز با آغاز بارش های پاییزی بسته میشود تا اواخر اردیبهشت که گردنه را برف روبی میکنند. (ویار تا گردنه گونه کوه 15 کیلومتر).


تکه برفی کنار مسیر در ماه خرداد


دره اشکور با مه پوشیده شده


مسیر گردنه به سپارده


از اینجا 11 کیلومتر مسیر سرپایینی خاکی با شیب زیاد را تا روستای سپارده در پیش رو خواهیم داشت.  روستای سپارده از روستاهای بخش بالا اشکور و شهرستان رامسر و نقطه تلاقی سه استان قزوین، مازندارن و گیلان است. این روستا قهوه خانه و همچنین چندین اتاق برای اجاره دارد بسته به برنامه ریزی گروه میتوان برای شب مانی در این روستا توقف کرد.

ورودی روستای سپارده


همانطور که در ابتدا اشاره کردیم از روستای سپارده به بعد میتوان در دو جاده متفاوت ادامه مسیر داد. راه اول مسیری است که از داخل روستا عبور میکند و به سمت استان گیلان و دره اشکور سرازیر میشود (این مسیر اکثرا سرپایینی و ساده است) و مسیر دیگر در استان مازندارن ادامه پیدا میکند و بعد عبور از گردنه لاکتراشان به سمت رامسر سرازیر میشود(این مسیر یک گردنه 3100 متری دارد و مشکل تر است).


ابتدا مسیر رحیم آباد (1-2) را دنبال میکنیم.


 در ادامه از سپارده جاده به سمت غرب با سربالایی ملایم ادامه پیدا میکند و سپس به سمت لشکان سرازیر میشود. از اینجا مناظر سرسبز و جنگلی دره اشکور پدیدار میشود. 4 کیلومتر بعد از سپارده مسیر خاکی پایان می یابد و با شروع مسیر آسفالت از استان مازندارن خارج و وارد استان گیلان میشویم و بعد 8 کیلومتر به روستای لشکان میرسیم. روستای لشکان اولین روستای استان گیلان در این مسیر  می باشد. (گردنه کونه کوه تا لشکان 19 کیلومتر)


مسیر سپارده به لوشکان


 با عبور از لشکان به یک سه راهی میرسیم. مسیر سمت راست به سمت روستاهای کیت، گیری و تمل میرود. ما باید مسیر سمت چپ را در طول دره اشکور و رودخانه پلرود ادامه دهیم.



در گذر از جاده سرپایینی ازکنار روستای درگاه و سپس پلی که بر روی رودخانه آسمان رود زده شده عبور خواهیم کرد و به روستای بارگاه دشت میرسیم (لشکان تا بارگاه دشت 17 کیلومتر)



بعد بارگاه دشت با ادامه مسیر سرپایینی با پرتگاههای خطرناک در سمت چپ جاده با عبور از روستای کاکرود به تونل سی پل میرسیم. (قبل از تونل مسیر فرعی سمت چپ جاده بصورت زیگزاگ ارتفاع میگیرد و به دهستان شوئیل و روستاهای زیادی از منطقه اشکور مثل رومدشت، چمتو، لسبو و... میرسد) با عبور از دو دهنه تونل فاقد روشنایی به روستای بزرگ گرمابدشت میرسیم.



تونل سی پل (گرمابدشت)


روستای گرمابدشت نیز با داشتن امکانات اقامتی از این نظر برای شب مانی مناسب است. (از روستای گرمابدشت نیز مسیر فرعی سمت چپ جاده به سمت روستاهای زیاز، شوک، کجید و دیگر روستاهای ییلاقی منطقه اشکورات ارتفاع میگیرد. از این مسیر میتوان برای دسترسی به منطقه ییلاقی خصیل دشت و دیلمان که در ادامه در مسیر شماره 3 توضیح خواهیم داد نیز استفاده کرد)



بعد از تونل و روستای گرمابدشت پوشش جنگلی انبوه تر و مناظر  سرسبز جنگلی و روستاهایی که بر روی شیب کوه قرار گرفته اند زیبایی مسیر را دوچندان میکنند. (بارگاه دشت تا گرمابدشت 13 کیلومتر)




با خروج از گرمابدشت 4 کیلومتر مسیر سربالایی پیش رو خواهیم داشت و سپس در مسیر سرپایینی جنگلی و زیبا از کنار فرعی روستاهای سجیران، جیرکل و چشمه معدنی سفید آب عبور خواهیم کرد.



 با حرکت در سمت شمال به کارگاه سدسازی بر روی رودخانه پل رود میرسیم و کم کم از منطقه جنگلی خارج می شویم و شالیزاهای برنج در کنار جاده دیده میشوند



 بالاخره در پایان این مسیر به شهر رحیم آباد و رودسر میرسیم. (گرمابدشت تا رودسر 32 کیلومتر)



برای دیدن گزارش های دوچرخه سواری در این مسیر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید


http://cyclist.blog.ir/post/11

http://cyclist.blog.ir/post/1

http://rekabesabz.com/news/1392/02/alamot-eshkevarat-rahimabad

http://mohammadvalinejad.persianblog.ir/post/245

http://www.bike20.ir/thread8058.html



-------------------------------------------------------------------------


در ادامه به مسیری که از روستای سپارده به سمت جنت رودبار و رامسر (2-2) میرود خواهیم پرداخت.


مسیر دوچرخه سواری : قزوین (دانشگاه آزاد) – باراجین – زرشک – گردنه گدوک – کامان – فلار – بهرام آباد – رازمیان – هیر – ویار – شنگل رود – گردنه گونه کوه – سپارده* - یازن – نارنه –  دو راهی میج – تمل – دوراهی روستای افی – گردنه بزابن – گوسفند سرای زاروت (زورود) – گردنه لاکتراشان (ناصرتاش) – لگا – پلهم جان – آرمو- چورته – جنت رودبار – اکراسر – ایزکی – جنگل دالخانی – گالش محله – کتالم – سادات شهر – رامسر

* این مسیر از قزوین تا روستای سپارده استان مازندارن با مسیر قبلی (منتهی به رودسر) مشترک است.


مسافت کل قزوین تا رامسر: 220 کیلومتر

مسافت سپارده تا رامسر: 120 کیلومتر

بیشترین ارتفاع: 3100 متر

کمترین ارتفاع : 20- رامسر


فایل Google earth مسیر


مسیر قزوین - الموت(رازمیان) - اشکور - جنت رودبار - رامسر


پروفایل ارتفاع مسیر


با سرازیر شدن از گردنه گونه کوه به روستای سپارده میرسیم. در ورودی روستا باید مسیر سمت راست را انتخاب کنیم. این مسیر خاکی کفی با عبور از روستاهای یازن، نارنه و سپس عبور از روی پل رودخانه و  دوراهی روستاهای میج و لج به سمت چپ می رود و سرانجام به روستای تمل میرسد (سپارده تا تمل 10 کیلومتر) (مسیر انتهای روستای تمل با عبور از روستای کیت بسمت دره اشکورات و رحیم آباد گیلان میرود)




قبل از روستای تمل مسیر دست راست به سمت گردنه مرتفع بزابن میرود.مسیر با طی 6 کیلومتر جاده خاکی با شیبهای تند و با عبور از دوراهی روستای افی (دست راست) و چند پیچ ادامه پیدا میکند.



 جاده بعد از این سربالایی های تند 4 کیلومتر در کمر کوه امتداد می یابد و دوباره با طی 3 کیلومتر مسیر سربالایی با شیب تند به گردنه 2800 متری بزابن در شرق قله بزابن میرسیم. در طول این مسیر در جنوب نمای شمالی قله خشچال و دره اشکور را مشاهده خواهیم کرد.


جاده کمر کوه بعد از گردنه بزابن

 

با ادامه مسیر به چند گوسفند سرا خواهیم رسید که از اواخر خرداد ماه گله ها را برای چرا به این مناطق ییلاقی می آورند. مسیر کمر کوه با شیب ملایم و گاها تند با عبور از گوسفند سرای زورد به گردنه 3100 متری و نقطه اوج و پایان سربالایی های مسیر میرسد. از اینجا تا شمال مسیر سرپایینی است و گاها با چند سربالایی کوتاه همراه خواهد بود. (تمل تا گردنه اوج مسیر 18 کیلومتر)


دره لاکتراشان

 

بعد از این گردنه به سمت شمال سرازیر میشویم و با عبور از کنار چند گوسفند سرا و دوراهی روستای لگا کم کم مناظر زیبای جنگلی پدیدار میشوند. گاهی اوقات نیز مه دره های مسیر مثل دره لاکتراشان را می پوشاند و مناظر زیبایی را خلق میکند.


 دریای ابر


   مسیر سرپایینی با ادامه در کمر کوه و عبور از کنار روستاهای آغوزکی، ازبین چال، پلهم جان، آرمو، مشاورک، چورته با مناظر زیبای کوهستانی و گذر از کنار چندین آبشار به دهستان ییلاقی جنت رودبار میرسد. جاده خاکی چند کیلومتر بعد از روستای آرمو پایان می یابد و مسیر آسفالته به سمت رامسر آغاز میشود.


در مسیر جنت رودبار



منطقه ییلاقی جنت رودبار با داشتن رستوران و اتاق جهت کرایه به گردشگران برای شب مانی مناسب است. (از جنت رودبار مسیر فرعی به سمت ارتفاعات زیبای نمکدره وجود دارد) (گردنه تا جنت رودبار 35 کیلومتر)


جنت رودبار



 مناظر مسیر جنت رودبار به اکراسر


از جنت رودبار مسیر کفی تا روستاهای اکراسر و ایزکی ادامه دارد و بعد از دوراهی گرسماسر مسیر سرپایینی در دل یکی از زیباترین جنگلهای شمال بنام دالخانی ارتفاع کم می کند.



رکاب زدن در این مسیر با مناظر جنگلهای انبوه واقعا لذتبخش است.


جنگل دالخانی





جنگل دالخانی


جاده زیگزاگی شکل در دل جنگل تا روستای گالش محله ادامه پیدا می کند و با عبور از کنار باغهای مرکبات به مناطق ساحلی استان مازندارن میرسد



 از اینجا میتوان با عبور از کتالم و سادات شهر به سمت شهر زیبای رامسر یا از طریق شیرود به سمت تنکابن رفت (جنت رودبار تا رامسر 65 کیلومتر)


رامسر



برای دیدن گزارش های دوچرخه سواری در این مسیر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید

http://cyclist.blog.ir/post/9

http://rekabesabz.com



-----------------------------------------------------------------------------------------------



مسیر شماره 3: قزوین – الموت غربی (دستجرد) – کلیشم

1-3 دیلمان - سیاهکل

2-3 خصیل دشت - املش

 

    در ادامه معرفی مسیرهای آفرود به آخرین مسیر میرسیم. تفاوت این مسیر با مسیرهای قبلی وجود دو راهی و چند راهی های بی نام و نشان زیاد در طول آن است. از این رو باید در انتخاب راه درست دقت کرد و همچنین این جاده ها مانند مسیرهای قبلی گردنه مرتفع حدود 3000 متری ندارد ولی با این حال رکاب زدن در این مسیر باز هم مشکل است بخصوص قسمتی که از رودخانه شاهرود (پل انبوه یا لایه) به سمت کلیشم ارتفاع می گیرد.

    از روستای کلیشم استان گیلان در 3 مسیر متفاوت میتوان رکابزنی را ادامه داد که در اینجا 2 مسیر منتهی به دیلمان و املش را توضیح می دهیم و همچنین به مسیر داماش نیز اشاره کوتاهی خواهیم کرد.



مسیر آبی کلیشم به سیاهکل - مسیر سبز کلیشم به املش


ابتدا به مسیر قزوین کلیشم دیلمان سیاهکل می پردازیم


دانلود فایل Google Earth مسیر


مسیر قرمز قزوین کلیشم سیاهکل 


پروفایل ارتفاع مسیر


مسافت کل قزوین تا سیاهکل: 155 کیلومتر

بیشترین ارتفاع: 2200 متر گردنه کامسار

کمترین ارتفاع: 50 متر سیاهکل

پست ترین نقطه در هنگام صعود : 700 متر پل انبوه


  مسیر دوچرخه سواری: قزوین (صدا و سیما) – اسماعیل آباد – نیاق – الولک – گردنه کاماسر – دستجرد – طیاندشت – پل انبوه (کورپی) – انبوه – دو راهی ناوه – کلیشم – دریاچه  خولشکوه – علی وا – تاریک دره – عین الشیخ – بابا ولی – دیلمان – اسپیلی – گردنه لاریخانی – آبشار لونک – سیاهکل


  این مسیر از انتهای بلوار دانشگاه امام خمینی (نوروزیان ) با عبور از زیر گذر اتوبان قزوین – زنجان و کنار استادیوم سردار آزادگان شروع میشود. مسیر با شیب مثبت ملایم تا روستای اسماعیل آباد ادامه دارد و بعد از آن سربالایی های مسیر به سمت روستای الولک آغاز میشود. با عبور از کنار روستای نیاق به روستای زیبای الولک در پای قله سلطان ویس می رسیم. (قزوین تا الولک 13 کیلومتر).


روستای الولک در پای قله سلطان ویس


  از الولک مسیر با شیب تند تر ارتفاع میگیرد و بعد 6 کیلومتر به یک دوراهی می رسیم. مسیر سمت راست به روستاهای سوته کش، اسبمرد و کش آباد می رود. ما  باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنیم . بعد از دو راهی جاده با شیب ملایم در کمر کوه ادامه پیدا می کند. آسفالت این مسیر بدلیل وجود معدن در این منطقه و تردد ماشین های سنگین بکلی از بین رفته است. بعد از طی 15 کیلومتر مسیر کمر کوه به گردنه    کاماسار با ارتفاع 2200 متر و قهوه خانه ای که در گردنه واقع شده می رسیم. با گذر از گردنه به سمت غربی ترین نقطه ی منطقه الموت سرازیر میشویم. (الولک تا گردنه کاماسار 16 کیلومتر)

 

قهوه خانه گردنه کماسر

   پس از گردنه به یک  دو راهی می رسیم که این دو مسیر با عبور از روستاهای متفاوت،  قبل از پل انبوه دوباره به یکدیگر وصل میشوند. مسیر سمت راست با عبور از روستاهای خسرود، دستجرد، کنگرین، طیاندشت سرانجام به پل انبوه می رسد (بعد از دستجرد جاده خاکی می شود) و مسیر سمت چپ با عبور از روستاهای کاکوهستان (بعد از کاکوهستان جاده خاکی میشود) به پل انبوه میرسد. برای رفتن به سمت پل انبوه مسیر سمت راست (دستجرد به پل انبوه) مناسب تر است. (گردنه کاماسار تا پل انبوه 19 کیلومتر)



(بعد از گردنه کاماسار از مسیر دست چپ و با گذر از روستای کاکوهستان مسیر جدیدی بسمت روستای انبوه و کلیشم وجود دارد برای رفتن به این مسیر بعد از روستای کاکوهستان به یک دوراهی میرسیم که مسیر سمت راست به سمت پل انبوه میرود که در بالا اشاره شد و مسیر سمت چپ به سمت روستای چنگال وش سرازیر می شود و پس از این روستا با عبور از پل لایه (شهید ورمقانی) بروی رودخانه شاهرود، جاده خاکی و پر شیب به سمت روستای لایه ارتفاع می گیرد و بعد از روستای لایه با ادامه جاده سربالایی به راه انبوه به کلیشم متصل میشود)




   با رسیدن به پل فلزی انبوه (ارتفاع 700 متر از سطح دریا)  که در کنار پل تاریخی انبوه که با آجر ساخته شده و همچنین باغات فراوان انار مسیر را به سمت راست ادامه میدهیم. از اینجا مسیر خاکی (اخیرا چند کیلومتر از این مسیر آسفالت شده و در آینده تمام مسیر پل انبوه به روستای انبوه آسفالت خواهد شد) و سربالایی با شیب تند به سمت روستای انبوه شروع می شود .


پل تاریخی انبوه بروی رودخانه شاهرود


    این قسمت سخت ترین قسمت مسیر برای رکابزنی است. این مسیر پر شیب بعد از پیچ های متعدد و با طی 12 کیلومتر به روستای زیبای انبوه با ارتفاع 1400 متری می رسد. پل انبوه مرز استان قزوین و گیلان در این مسیر است بعد از پل وارد استان گیلان می شویم. روستای انبوه برای شب مانی مناسب است در صورت داشتن فرصت کافی میتوان با رکاب زدن 15 کیلومتر مسیر ملایم در بعضی نقاط پر شیب به روستای کلیشم رفت و شب در قهوه خانه آنجا اقامت کرد. (پل انبوه به روستای انبوه 13 کیلومتر)


روستای انبوه


در مسیر روستای انبوه به کلیشم چندین دو راهی بی نام و نشان وجود دارد. باید در انتخاب مسیر درست دقت کرد چون با اشتباه رفتن در هر کدام از این دوراهی ها از مسیر اصلی دور می شویم.

 حدود 5 کیلومتر بعد از روستای انبوه به یک دو راهی میرسیم راه سمت چپ با عبور از دره و تغییر مسیر به سمت جنوب به روستای لایه که به آن اشاره کردیم می رود . (مسیر پل لایه و روستای لایه از این دوراهی به مسیر انبوه - کلیشم متصل میشود). برای ادامه مسیر سمت راست را انتخاب می کنیم.

 حدود 3 کیلومتر بعد مجدد به یک دوراهی می رسیم. این بار مسیر سمت چپ را انتخاب میکنیم (مسیر سمت راست یک بی راهه است که به سمت ییلاق نیاوک و امامزاده ابوالحسن روستای کمنی می رود)

چند صد متر بعد به آخرین دو راهی می رسیم . راه صحیح مسیر راست است که به سمت کلیشم ارتفاع میگیرد و راه سمت چپ به سمت روستای ناوه ارتفاع کم می کند و ما را از مسیر اصلی دور می کند.

با گذر از این دوراهی ها بالاخره به روستای بزرگ کلیشم می رسیم.  از این روستا مسیرهای متفاوت برای رسیدن به مناطق ییلاقی دیلمان، املش، اشکورات و عمارلو وجود دارد. که ما در اینجا فقط به مسیر دیلمان به سیاهکل و املش اشاره خواهیم کرد (انبوه تا کلیشم 16 کیلومتر)

  (مسیری که ما برای رسیدن به کلیشم دنبال کردیم یک مسیر فرعی از سمت منطقه الموت غربی قزوین است. در صورتیکه مسیر اصلی و آسفالت برای رسیدن به کلیشم مسیر آزاد راه قزوین رشت، لوشان، بیورزن، سنگرود، جیرنده، ناوه و کلیشم است و همچنین مسیر دیگری از سمت توتکابن، بره سر، صیقلده، قوشلانه به کلیشم میرسد)


مسیر قزوین کلیشم دیلمان سیاهکل (مسیرهای مشکی جاده های اصلی به سمت روستای کلیشم را نشان میدهند)


ابتدا به مسیر منتهی به دیلمان و سیاهکل می پردازیم (1-3)


در شمال روستای کلیشم دو مسیر خروجی وجود دارد که یکی به سمت گردنه ترار که دکل در بالای آن قرار دارد میرود (در مسیر 2-3 به آن می پردازیم) و دیگری به سمت دریاچه خولشکوه می رود.

 از روستای کلیشم  که خارج می شویم در بالای روستا به یک دوراهی دیگر می رسیم. راه چپ به روستای خرم کوه می رود و راه سمت راست به سمت دریاچه خولشکوه، که مسیر درست است. با رکاب زدن 3 کیلومتر به پایان این قسمت از سربالایی های مسیر با ارتفاع 2100 متر می رسیم و به سمت دریاچه خولشکوه سرازیر می شویم. بعد از دریاچه یک دو راهی پیش رو خواهیم داشت.

(راه چپ بسمت ییلاقات عمارلو و روستای معروف داماش میرود (کلیشم تا داماش 20 کیلومتر) و از آنجا با ادامه مسیر به سمت بره سر و گردنه رحمت آباد به شهر رستم آباد (داماش تا رستم آباد 48 کیلومتر) در کنار آزاد راه قزوین رشت میرود)


جاده ای که ما باید طی کنیم مسیر آبی (بعد از دریاچه خلشکوه مسیر قرمز سمت چپ به داماش میرسد)


مسیری که ما برای رسیدن به دیلمان باید انتخاب کنیم راه سمت راست می باشد. جاده خاکی با کم کردن ارتفاع از روستای علی وا عبور می کند. بعد از علی وا کمی سربالایی را طی میکنیم و سپس دوباره در سرپایینی با عبور از روستاهای تاریک دره، و گسیل سرانجام به روستای عین شیخ و ابتدای مسیر آسفالت می رسیم. از عین الشیخ به بعد مسیر تماما آسفالته می باشد.


روستای عین الشیخ

 با ادامه مسیر سرپایینی به روستای باباولی میرسیم. از باباولی مسیر با شیب مثبت ملایم به سمت شهر دیلمان و اسپیلی  و گردنه لاریخانی ادامه دارد. (کلیشم تا بابا ولی 28 کیلومتر)

 برای رسیدن به روستای باباولی مسیرهای دیگری غیر از مسیری که ما طی کردیم (کلیشم به باباولی) وجود دارد (یک مسیر از آزاد راه قزوین – رشت، رستم آباد، توتکابن، دشته ویل، سی دشت، شاه شهیدان، آسیابر و سرانجام باباولی و مسیر دیگری از توتکابن، گردنه حشمت آباد، بره سر، ناش، آسیابر و بابا ولی)

با رکاب زدن مسیر سربالایی از شهر دیلمان و سپس اسپیلی عبور خواهیم کرد (از اسپیلی چند مسیر فرعی به سمت شرق وجود دارد که یکی از آنها به منطقه خصیل دشت که در مسیر بعدی به آن خواهیم پرداخت، متصل میشود) این دو محل با داشتن امکانات اقامتی برای شب مانی مناسب هستند. در صورت همراه داشتن امکانات شب مانی در طبیعت مثل چادر و کیسه خواب بهتر است مسیر را تا گردنه لاریخانی ادامه دهید و شب را بعد از گردنه در کنار چشمه و منطقه زیبای لاریخانی چادر بزنید.


منطقه دیلمان و اسپیلی


بعد از اسپیلی با رکاب زدن 3 کیلومتر به گردنه لاریخانی با ارتفاع 1800 متر از سطح دریا می رسیم. بعد از گردنه چهره طبیعت ناگهان عوض می شود و وارد جاده ای جنگلی و زیبا می شویم. (باباولی تا گردنه لاریخانی 8 کیلومتر)


 


با عبور از کنار چشمه معدنی لاریخانی در جاده ای با جنگل های انبوه به سمت شمال ارتفاع کم می کنیم.



در جاده نمای زیبای جبهه شمالی قله درفک را اواسط مسیر می بینیم و بعد از آن به آبشار زیبای لونک در کنار جاده دیلمان به سیاهکل خواهیم رسید.



آبشار لونک



مناطق جنگلی تا نزدیک شهر سیاهکل ادامه دارد و بعد از ورود به شهر سیاهکل از جنگل خارج می شویم و به پایان این مسیر میرسیم . از شهر سیاهکل میتوان به سمت شهرهای دیگر گیلان مثل لاهیجان یا رشت ادامه مسیر داد. (گردنه لارخانی تا سیاهکل 38 کیلومتر)


برای دیدن گزارش های دوچرخه سواری در این مسیر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید


---------------------------------------------------------------------------------------


 در ادامه به مسیر کلیشم به املش می پردازیم


مسیر دوچرخه سواری: قزوین (صدا و سیما) – اسماعیل آباد – نیاق – الولک – گردنه کاماسر – دستجرد – طیاندشت – پل انبوه (کورپی) – انبوه – دو راهی ناوه – کلیشم* – گردنه تورار – جلیسه – چمچال – ملا محله – پیرکوه – بنه زمین – پل آزادگان – دوراهی موسی کلایه – ملکوت – امام – چاک دشت – خصیل دشت (خسیب دشت) – هالی دشت – بلوردکان – املش


*  این مسیر از قزوین تا کلیشم با مسیر قبلی (مسیر منتهی به سیاهکل) مشابه است و بعد از کلیشم از یکدیگر جدا می شوند


فایل Google Earth مسیر


مسیر قزوین کلیشم امام املش



پروفایل ارتفاع مسیر کلیشم به املش


مسافت کل قزوین تا املش: 170 کیلومتر

مسافت کلیشم تا املش: 92 کیلومتر

بیشترین ارتفاع: 2300 متر گردنه ترار

کمترین ارتفاع : 30 متر املش

پست ترین نقطه در هنگام صعود: 700 متر پل انبوه


مسیر خاکی با خروج از شمال روستای کلیشم با طی 4 کیلومتر به سمت گردنه ترار ارتفاع می گیرد. با نزدیک شدن به گردنه و قبل از فرعی روستای جلیسه یک مسیر بیراهه در سمت چپ جاده وجود دارد که نباید به آن رفت و مسیر مستقیم را ادامه میدهیم تا نزدیکی گردنه که مجدد به فرعی دیگری میرسیم باید به مسیر سمت چپ را ادامه دهیم و به سمت گردنه ارتفاع بگیریم. در بالای گردنه دکل مخابراتی مشخص است. بعد از گردنه جاده از میان چمنزارهای سرسبز و امامزاده ابراهیم عبور میکند و به سمت روستای جلیسه سرازیر می شود .


منظره بعد از گردنه ترار و دورنمای قله درفک



امامزاده در کنار مسیر کلیشم به جلیسه



مسیر کلیشم به جلیسه


  با عبور از چندین پیچ سرپایینی و باغات فراوان به روستای جلیسه می رسیم. (کلیشم تا جلیسه 14 کیلومتر)

بعد از جلیسه مسیر آسفالته میشود. از جلیسه با رکاب زدن 4 کیلومتر سربالایی مجدد در سرازیری می افتیم. و در این مسیر سرازیری از روستاهای چمچال، ملا محله، پیرکوه و بنه زمین عبور میکنیم.


روستای پیرکوه


 در ادامه از روی پل آزدگان عبور میکنیم. چند متر بعد از پل به یک چهار راهی میرسیم. جاده سمت چپ بسوی کارخانه سیمان، گولک، میکائیل و سرانجام اسپیلی که در مسیر قبل به آن اشاره شد میرود. مسیر مستقیم به سمت روستاهای گرماور، موربو، لرود و شیه میرود و مسیری که ما باید دنبال کنیم مسیر دست راست به سمت روستاهای موسی کلایه و ملکوت میرود. وارد مسیر دست راست می شویم . بعد رکاب زدن 4 کیلومتر مسیر کفی به دوراهی موسی کلایه میرسیم. (جلیسه تا دوراهی موسی کلایه 17 کیلومتر)


پل آزادگان

 

مسیر دست راست بعد عبور از پل بروی رودخانه به سمت روستاهای موسی کلایه، گورج، پینوند، کیاسه، آکبر آباد و سرانجام شوئیل از ییلاقات اشکورات میرسد. ما مسیر سمت چپ را ادامه میدهیم.


مسیر زرد (کلیشم به خصیل دشت) و مسیرهای فرعی به سمت گرمابدشت و اسپیلی 

 

اینجا شروع مسیر سربالایی بسوی منطقه خصیل دشت است و باید حدود 1100 متر ارتفاع بگیریم. جاده سربالایی از دوراهی موسی کلایه با پیچ های زیاد پس از 7 کیلومتر ما را به روستای ملکوت مرکز دهستان سمام می رساند. از دهستان ملکوت راه فرعی نیز برای رسیدن به روستاهای لرود، شیه، دیارجان، عاشور آباد و دیلمان وجود دارد.با ادامه مسیر اصلی اسفالته و عبور از میان روستای ملکوت پس از 2 کیلومتر به جاده فرعی و خاکی روستای امام (Omam) در سمت چپ جاده میرسیم. برای ادامه مسیر باید به سمت روستای امام تغییر مسیر دهیم. (ادامه مسیر آسفالته بسوی روستاهای مطلاکوه، شوک، زیاز و گرمابدشت از منطقه اشکورات که در مسیر 1-2 به آن اشاره کردیم میرود)

با ورود به مسیر خاکی روستای امام پس از 4 کیلومتر به روستای امام میرسیم. (دوراهی موسی کلایه تا امام 10 کیلومتر)


 برای ادامه مسیر به سمت خصیل دشت دو راه پیش رو خواهیم داشت . یک راه از اول محل شروع میشود و با گذر از کنار چشمه لوزان، چاک دشت به خصیل دشت میرسد . و راه دوم از میانه روستا عبور میکند و به منطقه خصیل دشت میرسد. مسیر اول با وجود طولانی تر بودن مناظر زیباتری دارد .



 با ادامه راه طولانی تر از ابتدای محل، مسیر ارتفاع میگیرد و بعد از 8 کیلومتر به چشمه معدنی لوزان با مناظر زیبای اطرافش می رسد. اینجا نفطه اوج و آخرین گردنه مسیر به ارتفاع 2150 متر از سطح دریا در کنار قله زیبای ناتیش کوه می باشد.



 در ادامه در جاده سرپایینی که در اکثر مواقع سال مه آلود است و با عبور از دشت زیبا و وسیع چاک دشت به منطقه ییلاقی خصیل دشت با امکانات اقامتی مناسب و چشم اندازهای فوق العاده میرسیم. این محل با داشتن قهوه خانه (آقای صمدی) و چند ویلا برای اجاره محل مناسبی برای شب مانی است. (امام تا خصیل دشت 12 کیلومتر)


چاک دشت 


در ادامه مسیر بعد از خصیل دشت جاده سرپایینی با پوشش جنگلی به سمت املش آغاز میشود.


مناظر زیبای اطراف خصیل دشت



 پس از 6 کیلومتر به سه راهی شلیشه و سپس هالی دشت (هلو دشت) میرسیم .


مسیر خصیل دشت بلوردکان




از اینجا جاده زیگزاگی شکل از میان جنگلهای انبوه و زیبا ارتفاع کم میکند. جاده پیچ در پیچ در روستای بلورکان پایان می یابد 



ولی همچنان مسیر جنگلی از بلوردکان به سمت شهر املش بصورت سرپایینی ادامه دارد. (خصیل دشت تا بلوردکان 21 کیلومتر)



از بلوردکان جاده در کنار رودخانه شلمان رود بصورت سرپایینی ملایم و کفی ادامه دارد و با نزدیک شدن به املش کم کم شالیزارهای برنج و مزارع چای در کنار جاده خودنمایی میکنند. و سرانجام به شهر املش وارد میشویم و این پایان مسیر کوهستانی و جنگلی از قزوین تا املش خواهد بود (بلوردکان تا املش 18 کیلومتر)


برای دیدن گزارش های دوچرخه سواری در این مسیر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید


 

 

 

 

 

 

نظرات  (۶۱)

۰۱ اسفند ۹۳ ، ۲۰:۴۸ سعید پرهیزکاری
سلام اگه میشه عکسها را در اندازه و حجم اصلی بزار
پاسخ:
سلام.
این پست بیش از 100 تا عکس داره و الان که نگاه میکردم حجم هر کدام از فایلها از 1 تا 4 مگابایت میشه. اگر بخواهم همه عکسها رو با سایز اصلی بزارم بیش از 300،200 مگابایت میشه!! که متاسفانه من امکان آپلودش رو ندارم.
سلام،وقت بخیر.
چندماه پیش و در اوایل پاییزطور اتفاقی با وبلاگ شما آشنا شدم..این آشنایی بسیار برای من مفید و مسرت بخش بود از این جهت که احساس میکنم با یک گوشه جدید از این دنیای زیبا و رنگارنگ آشنا شدم .از شما برای این آشنایی بسیار سپاسگزارم.
از آن زمان تا بحال برای رسیدن بهار لحظه شماری میکنم تا بتونم به همراه خانواده برای سفر به این مناطق بکر برنامه ریزی کنم،الان که در آستانه بهار هستیم مصدع شدم تا ازتون راهنمایی بخوام .با توجه به اینکه ما خانوادگی سفر میکنیم و سفرهایی که شما معرفی کردید همه دوچرخه سواری و مجردیست میشه راهنمایی کنید:
1-آیا این مسیرها رو میشه با ماشین  سوار 405رفت ؟ و اگر میشود کدام مسیر بهتر و زیباتر است؟
2-بطور تقریبی از قزوین تا شمال از طریق این مسیرها  با احتساب استراحتها و عکاسیهای بین مسیر حدودا چند ساعت راه است؟
3-آیا در طول این مسیرها امکان شب مانی برای خانواده وجود دارد؟
4-بهترین فصل و زمانی که برای این سفر پیشنهاد میکنید چه موقع از سال است؟
بسیار ممنون میشم اگر سوالات من رو پاسخ بدید.
انشاءالله همیشه شاد و سلامت باشید
پاسخ:
سلام... ممنون از اینکه به من سر زدید و به من لطف دارید
به طور کلی این مسیرها کوهستانی و آفرود هستند و برای ماشینهای سواری توصیه نمیشوند ولی خب بعضی اشخاص دوست دارند که تجربه این جور سفرها رو داشته باشن و اگر احتیاط های لازم را بکنند میتونند بدون مشکل از این مسیرها مسافرت داشته باشن. شخصا بارها ماشینهای سواری از پیکان و پراید گرفته تا ماشینهای مدل بالا در این مسیرها دیدم که رفت و آمد میکنند. و دوستان زیادی رو میشناسم با ماشین سواری این مسیرها رفته اند ولی با احتیاط
اما در مورد سوالها
1- به نظر من اگر با مسیرهای خاکی مشکلی نداشته باشید و انشاا... ماشین سرپایی داشته باشید میتوانید بعضی از این مسیرها رو با ماشین طی کنید.
به نظر من بهترین مسیر برای ماشین سواری مسیر قزوین الموت تنکابن (مسیر 1) و قزوین، رازمیان، اشکورات،رحیم آباد (1-2) است. چون مسافت خاکی مسیر نسبت به مسیرهای دیگر کمتره (هر کدام حدود 30 الی 40 کیلومتر جاده خاکی دارند) و همچنین خودم ماشینهای سواری زیادی رو دیدم که در این مسیرها رفت و آمد میکنند. مسیر منتهی به جنت رودبار و رامسر(مسیر شماره 2-2) و همچنین مسیر منتهی به دیلمان یا املش رو بدلیل مسافت خاکی زیاد و جاده نامناسب برای ماشین سواری مناسب نیست. مثلا مسیر (2-2) که از روستای تمل در دره اشکور تا نزدیکی های جنت رودبار ادامه داره بدلیل اینکه خیلی کم تردده و شاید روزی حتی یک ماشین هم در این مسیرها عبور نکند رو برای ماشین های سواری و یا ماشینهای آفرود که به صورت انفرادی قصد عبور از این مسیر رو داشته باشه من مناسب نمیبینم.
البته مسیر منتهی به دیلمان هم مسیر نسبتا مناسبی است و البته در بعضی قسمتها خراب ولی بدلیل وجود دوراهی های و نشان زیاد در مسیر وجود یک راه بلد برای طی این مسیر بهتر است.
از لحاظ زیبایی تمام این مسیرها زیبا هستند ولی من شخصا به مسیر منتهی به جنت رودبار، رامسر و الموت سه هزار علاقه بیشتری دارم
2- این مسیرها همانطور که خودتون میدانید برای سریع رسیدن بدرد نمیخورند و باید تفریحی و به آهستگی از این مسیرها عبور کرد. به طور دقیق نمیتونم بگم با ماشین چند ساعت وقت میبره چون خودم تا الان با ماشین از این مسیرها نرفتم و فقط با موتور و دوچرخه این مسیرها رو طی کردم. اگر یه حدودی بخواهم بگویم به نظر من مسیر قزوین رازمیان رحیم آباد احتمالا بدون توقف یا با توقفهای خیلی کوتاه حدود 4 الی 5 ساعت و مسیر قزوین الموت تنکابن حدود 5 الی 6 ساعت وقت میبره
3- در مسیر قزوین الموت تنکابن در روستای گازرخان که قلعه الموت در شمال آن واقع شده امکانات شب مانی خوبی مثل خانه معلم و چندین سوئیت وجود دارد و همچنین روستای گرمارود در انتهای الموت هتل کوچکی به نام هتل نویذر و چند سوئیت برای شب مانی دارد. در جنگل های سه هزار هم در نزدیکی تنکابن ویلا و سوئیت فراوان هست
در مسیر قزوین رازمیان رحیم آباد در استان قزوین جای مشخصی برای شب مانی وجود ندارد. ولی در ادامه مسیر در روستای سپارده از استان مازندران  چندین اتاق برای اجاره به مسافران وجود دارد و همچنین در روستای گرمابدشت در دره اشکورات هم میتوان از محلی ها اتاق اجاره کرد.
4-اکثر این مسیرها برفگیر هستند و از اوسط پاییز تا اواسط بهار امکان عبور با ماشین از این مسیرها جود ندارد ولی از اردیبهشت ماه برفروبی مسیرها را شروع میکنند و ماشینها میتوانند از این مسیرها به شمال بروند. به نظر من بهترین فصل برای سفر در این مسیرها البته باز هم با در نظر گرفتن پیش بینی آب و هوا از اوایل خرداد تا اوسط تیر ماه است و بعد از این تاریخ طبیعت کوهستانی مابین منطقه الموت و شمال کم کم سر سبزی اش را از دست میدهد ولی خب جنگلهای شمال که همیشه سرسبز هستند و زیبایی های خودشان را در طول فصول مختلف دارند.
باز هم اگر سوالی بود و اطلاعات ریزتری در مورد این مسیرها نیاز داشتید من در خدمت شما هستم
در پناه خدا
حسن جان لینکت کردم
دوست خوبم سلام،من از طریق یکی از دوستان با وبلاگ شما اشنا شدم.راستش این کاری که شما کردین واقعاً قابل تقدیر و تشکر ولی از یک جهت که شما مسیرهای جدیدی رو به شمال کشوربه عموم مردم نشان میدین و با توجه به شکننده بودن این اکوسیستم میخواستم از شما خواهش کنم در کنار کار اصلیتون توصیه های لازم رو جهت حفاظت از محیط زیست در طول مسیر به دوستان دوچرخه سوار بفرمایید،تا این طبیعت زیبا را بتونیم سالهای طولانی حفظ کنیم و بدست ایندگان بسپاریم،بازم از عکسهای زیبا و دقت نظرتون ممنونم.
پاسخ:
سلام علیکم ممنون از اینکه به من سر زدید
ممنون از تذکر شما . حتما سعی خواهم کرد در نوشته هام به این جنبه توجه بیشتری کنم همان جوری که خودمان همیشه در طول سفرهامون بیشترین تلاش رو برای حفظ محیط زیست و برجا نگذاشتن کوچکترین زباله میکنیم
سلام
می شه محبت کنید بگید، بکر ترین و قشنگ ترین جاده از قزوین به شمال کشور کدام است.
باتشکر بابت سایت خوبتان
پاسخ:
سلام نمیشه گفت بهترینش کدامه... همشون تقریبا بکر و زیبا هستن. ولی من خودم مسیر الموت اشکور به جنت رودبار رامسر و مسیر سه هزار رو خیلی دوست دارم. البته مسیر اولی بدرد ماشین سواری نمیخوره ولی مسیر سه هزار هم با وجود خاکی و خطرناک بودنش ماشین سواری میتونه به آرامی از اون عبور کنه. 
ممنونم که راهنمایی کردید بنده هم با موتور می خواهم برم
۰۳ تیر ۹۴ ، ۱۷:۳۶ بازاریاب مهاجر
سلام خیلی خیلی خسته نباشید کار بزرگ و زیبایی انجام دادی بخصوص اینکه توضیحات جالبی دادی از اینکه تونستم این همه مطلب و تصویر از زیبائی های قدرت الهی ، آنهم توسط فردی زیبا شناس را ببینم بسیار خورسند گشتم باز هم به شما  خسته نباشید می گویم و سپاسگذارم که وطن زیبایمان را به هموطنان معرفی می کنی این اثبات می کند زیباترین طبیعت را ایران عزیز دارد زیباتر از آن جوانانی اینچنین بزرگوار دارد ، شما ورزشکاران و غیوران ایرانی مایه افتخار هستید .
سربلند و پیروز و سعادتمند زیر سایه امام زمان (عج) باشید انشاالله .
سلام از سایتتون خیلی خوشم اومده منم چند باری به خصیل دشت اومدم ولی با ماشین ولی همیشه نمیدونستم ادامه مسیر به کجا میخوره و گیر میکنم یا نه اگه میشه در مورد ادامه مسیر و اینکه به کجا میخوره و خصوصیات راه راهنماییم کنید
پاسخ:
سلام علیکم. ممنون نظر لطف شماست.
از خصیل دشت به سمت ارتفاعات دو تا مسیر وجود داره
یکی از مسیرها جاده جیپ رویی هست به سمت منطقه چاک دشت میره و سرانجام روستای امام متصل میشه.
دومی مسیری ماشین رو هست که یکی از فرعی هاش مجددا به روستای امام متصل میشه و مسیر اصلیش به روستاهای تماجان، کجید و بعد از اون به مناطق ییلاقی اشکور متصل میشه. اگر اون جاده رو ادامه بدهید سرانجام به دره اشکور و روستاهای زیاز و گرمابدشت میرسید .
مسیری که از خصیل دشت به اشکور متصل میشه برای ماشین سواری مناسبه ولی برای مسیری که از خصیل دشت به چاک دشت و امام میره مسیرش خاکیهای خوبی نداره و بدرد ماشین سواری نمیخوره.
 اگر از امام مسیر رو به سمت روستاهای ملکوت، پیرکوه، جلیسه، کلیشم و انبوه ادامه بدهید به استان قزوین میرسید البته این مسیر هم برای ماشین سواری مناسب نمیباشد و بیشتر بدرد موتور و ماشین سواران آفرود میخوره
آقا سلام
واقعا عالی بود مطالبتون
دستتون درد نکنه
سلام
ممنون از اطلاعات خوبی که گذاشته بودید. با خوندن مطالب و دیدن عکسها واقعا تهییج شدم که یکی از این مسیرها رو حتما برم.
من یکبار در مسیر پاوه به مریوان چنین صحنه هایی رو تجربه کردم و میدونم عبور کردن از این جاده ها چه لذتی داره.
البته واقعا این نگرانی وجود داره که با راهیابی مردم بعضا بی ملاحظه به نقاط کور از طبیعت بکر این ناحیه، باعث از بین رفتن این زیباییها بشه. ولی خب خواهی نخواهی در چند سال آینده یک راه جدید برای دستیابی به شمال کشور از این ناحیه قابل تصوره.
در آخر از اطلاعات و عکس های خوبی که گذاشته بودید تشکر میکنم.
به امید ایران آباد و سرافراز.
سلام.
می خواستم به خاطر اطلاعات و مطالب خوبتون تشکر کنم.
همیشه شاد و خرم باشید.
۲۸ تیر ۹۴ ، ۱۵:۰۳ علی اکبری

سلام و درود دوست عزیز

این مسیرهایی که شما با دوچرخه رفته اید من با ماشین و بطور آفرودی رفته ام . اصلا نمی توانم تصور رفتن این راهها با دوچرخه را داشته باشم . به شما تبریک می گویم و آرزوی موفقیت برایتان دارم .

الموت راهها و روستاهای زیادی دارد که همه زیبا هستند . پیشنهاد می کنم بقیه را هم امتحان کنید.

پیروز باشید.

پاسخ:
سلام . ممنون از اینکه به من سر زدید .
درسته که این مسیرها سخت هستند ولی خب دوچرخه سواری کوهستان لذت خاص خودش رو داره و کسی تا به این رشته علاقه نداشته باشه ، متوجه منظور من نمیشه.
سلام با تشکر از سایت خوب و راهنمایی هاتون میخاستم بدونم که هر ٣مسیرو میشه با خودرو افرود پیمود یا مسیر در جاهایی به مال رو تبدیل میشه ؟؟؟،،
پاسخ:
ُسلام . ممنون از لطف شما. بله همه این مسیرها رو با ماشین آفرود میشه رفت. 
آقا سلام.  بی نظیر بود.  گزارش به این کاملی به عمرم ندیدم.  بسیار ممنونم.

سوالی داشتم. میشه با پراید از مسیر اولی به سه هزار رفت؟ خاکیش حدود 60 کیلومتره، شیب های جاده طوری هست که این ماشین بتونه طی طریق کنه؟

بازم بسیار ممنونم.
پاسخ:
سلام. ممنون شما لطف دارید. 
 سلام اگر به مسیرهای بیراهه علاقه دارید و ماشین سرپایی دارید میتونید این مسیر رو با ماشین سواری مثل پراید بروید. ولی خب ددر کل به ماشین فشار میاد ولی اگر مسیر رو با آهستگی و بصورت تفریحی بروید انشاا... مشکلی پیش نمیاد. من خودم بارها ماشینهای سواری مثل پراید و پژو دیدم که در این مسیر رفت و آمد میکنند. 
اگر از سمت الموت به سمت سه هزار میروید اکثر شیبهای شدید مسیر بخصوص شیبهای بعد از گرمارود آسفالته هست ولی بعد از پیچه بن چند تا سربالایی خاکی داره که زیاد شدید نیستند.
باز هم اگر سوالی بود در خدمتم
۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۰۴ رضا بابایی
مطالب بسیار عالی و بی نظیری بود ممنون از وقتی که گذاشتید
با سلام
 ازاطلاع رسانی کامل وبی نقص همراه باتوضیج نقشه کمال تشکر وسپا س داریم
سلام خیلی ممنون که تجربه سفرتون را با ما در میان گذاشتید. من و عده ای از دوستان در حال گذراندن سربازی در ارتش قزوین هستیم و علاقه داریم تا اردیبهشت 95 از قزوین تا شمال را به صورت پیاده روی طی کنیم. ممنون می شم اگر لطف کنید بگید کدوم یکی از این مسیرها مناسب پیاده روی و چادر زنی در شب برای ماندن در طبیعت می باشد. و حدودا چند روز این سفر از قزوین به شمال طول خواهد کشید. 
با سپاس 
پاسخ:
سلام ممنون از اینکه به من سر زدید. این مسیرهایی که من معرفی کردم مسیرهای آفرود جیپ رو هستند و مسیرهای پیاده روی قزوین به شمال به صورت میانبر هستند . جاده های آفرود در دل کوه پیچ میخورند ولی خب مسیرهای مالرو شیب بیشتری نسبت به مسیرهای جیپ رو رو دارند. اگر بخواهم بهترین مسیر پیاده روی قزوین به شمال رو به شما معرفی کنم. اون مسیری هست که در توضیحات من نیست ولی در اینترنت میتونید انبوهی از گزارشات در مورد اون پیدا کنید . اون هم مسیری هست که از روستای هنیز در منطقه الموت شروع میشه و به دره دو هزار و روستای عسل محله میرسه. این مسیر مالرو هست و فصل مناسب برای پیمایش این مسیر هم خرداد تا تیرماه هست. و دو تا سه روز هم زمان نیاز دارید .
در مورد مسیرهایی که من معرفی کردم مسیرهای پیاده روی ای هم وجود دارد که موازات آنها از خط راس البرز عبور میکند ولی باید حتما این مسیرها رو با راهنما بپیمایید چون در بعضی از این مسیرها شاید یک روز تا نزدیکترین روستا بین راه فاصله باشد و خدای نکرده در صورت گم شدن در کوهستان که چندین بار برای گروه های نا آشنا به مسیرها اتفاق افتاده، به زحمت زیادی خواهید افتاد. میتونید از گروه های کوهنوردی که در قزوین هستند مثل گروه کاسپین، مهرورزان، سیمرغ، خانواده در طبیعت و ... کمک بگیرید. چون تخصص اونها در مورد این مسیرها بیشتره
۲۹ مهر ۹۴ ، ۱۳:۲۵ وحید گیلک
سلام
این عالیترین و بی نقص ترین مسیر یابی بود که دیده بودم
من این مسیر رو قبلا رفتم
دقیق تر از این دیگه نمیشه مسیر یابی کرد
با تشکر از دوست خوبمون که این همه زمان و انرژی گذاشتن
پاسخ:
ممنون از لطف شما
واقعاً عالی بود
دست مریضاد
فقط یه سئوال: دوچرخه ای که این مسیر ها رو باهاش طی کرد باید ویژگی خاصی داشته باشه و یا شما نکته خاصی رو در ارتباط با دوچرخه مدنظر دارید. 
بازهم ممنون
پاسخ:
سلام... ممنون
دوچرخه های کوهستان کراس کانتری که استاندارد باشند میتونن این مسیرها رو طی کنند . البته دوچرخه سواری در این مسیرها به تمرین زیادی احتیاج داره چون در یک روز حداقل 9،8 ساعت در مسیر هستید و مسیر هم آفرود هست. پس بدون تمرین و آمادگی بدنی مناسب طی کردن این مسیرها غیرممکن هست
۲۰ آذر ۹۴ ، ۲۳:۲۲ مرتضی زاده
ممنون از وبلاگتون خیلی جالب بود به ما هم سری بزنید اهل روستای گیری اشکور www.giry.blogfa.com
۲۳ بهمن ۹۴ ، ۰۱:۱۳ رضا صادقی بهاری
سلام.
من دو سال پیش با یه سانتافه ۲۰۰۸ مسیر لوشان _ جیرنده _ داماش _ بره سر _ اسیابر _ دیلمان رو رفتم.آقا معرکه بود ولی پر از دو راهی هایی که اصلا تابلو نداشت.بعضی هاش رو اشتباه می رفتیم و به یک محلی که میرسیدیم می پرسیدیم تازه میفهمیدیم اشتباه اومدیم. تقریبا از جیرنده که رفتیم سمت داماش مه بود تا خود اسیابر. کل مسیر هم خاکی تنگ ولی زیبا و بکر.خلاصه خیلی حال کردیم چای همه خالی.ولی باید اینجور مسیرهارو با ۲ ماشین یعنی گروهی رفت.واقعا اینجور جاها ادم میفهمه پشت و پناهی جز خدا نداره. من خودم پشت فرمون بودم با خودم فکر میکردم اگه الان ماشین خراب شه چه خاکی بریزم سرم. یه مسیر هم از طالقان به ابسردرود و بعدش به کلاردشت هست که من رفتم ولی واقعا مسیر سخت و سنگلاخیه.

سلام


با عرض معذرت از دوچرخه سوار عزیز ، آقای صادقی من مدتها دنبال راه طالقان به کلاردشت بودم . امکان داره دقیق تر مسیر رو بفرمایید ؟ مسیر رو با ماشین رفتید ؟

ممنون

پاسخ:
سلام ... در مورد این مسیر من اطلاعاتی ندارم
سلام و عرض خسته نباشید
واقعا دست مریزاد آفرین آفرین کارتون حرف نداره بسیار سپاسگزارم .
با سلام خدمت شما و ممنون ازاطلاعات خوبتون من میخوام این مسیرو با هیوندای سانتافه برم
1.اولا میخواستم بدونم این جاده ها (خصوصا مسیر اول) چقدر امنیت داره؟
2.دوما میخواستم بودنم در صورت اتمام سوخت,پنچر شدن لاستیک و ... چه کار باید کرد؟
3.اپ خاصی در گوشی های اندروید میتونید معرفی کنید که بشه بوسیله جی پی اس در اون مسیر یابی کرد؟
4.در این مسیر چقدر آنتن دهی موبایل به چه صورته؟

ممنون از راهنمایی شما
پاسخ:
سلام. این مسیرها کم تردد هستند ولی خب خدا رو شکر امنیتشان خوبه .تا الان برای من مشکل بوجود نیامده و همچنین نشنیدم برای کسی مشکلی بوجود آمده باشه. 
در مورد ماشین من زیاد اطلاع ندارم ولی خب ماشین حتما لاستیک زاپاس داره. در منطقه الموت در رازمیان، رجایی دشت و معلم کلایه پمپ بنزین وجود داره ولی خب شما در قزوین حتما باک ماشین را پر کنید تا خیالتان راحت باشه و با رسیدن به پمپ بنزین در مسیر مجددا باک را پر کنید . مسافت تا شمال هم به حدی زیاد نیست که اگر با باک پر حرکت کنید بنزین کم بیاورید.
من با اپلیکیشن های زیادی آشنایی ندارم ولی خب نرم افزار all in one offline maps و نرم افزار map.me (در این نرم افزار نقشه ایران را دانلود کنید تا به شکل آفلاین نقشه را داشته باشید همچنین در این نرم افزار میتوانید فایل های گوگل ارث که برای دانلود قرار دادم را لود کنید ) را تست کنید. 
اغلبا در مسیر آنتن وجود دارد به جز مناطق مابین الموت و گیلان و مازندران شاید 20 کیلومتری موبایل آنتن دهی نداشته باشد
بسیار عالی !!! کمتر جائی دیده ام گزارش سفر به این کاملی ، تمیزی و زیبایی تهیه کنند .
پایدار و مستدام باشید.
سروش مطهر
پاسخ:
ممنون . نظر لطف شماست
۲۲ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۱۴ سید احمد بهشتی زاده

سلام

واقعا راهنمایی خیلی خوبی کردید از این که اینطور سخاوت مندانه اطلاعاتتون رو در اختیار دیگران گذاشتید ممنونم

من همین امروز از سفر برگشتم مسیر رفتم رو طبق نقشه شما از سپارده به جنت رودبار رفتم که نقشش حتی تو گوگل مپ نیست و برگشت رو از اتوبان رشت برگشتم

تا حالا خیلی سفر رفتم و خیلی جاهای ایران رو گشتم ولی جاده مسیر سپارده به جنت رودبار و بعد از اون رامسر زیبا ترین نقاط ایران بود که تا حالا دیدم حتی قبلا مسیر گرمارود به سه هزار رو دیده بودم ولی این از اون خیلی جالب تر و بکر تر بود البته به کسایی که ماشین می خوان این مسیر رو برن پیشنهاد میکنم یا دو تا ماشین باهم باشن یا یک ماشین مجهز و سالم با باک پر شده باشن در ضمن پول نقد هم همراهشون باشه چون تو مسیر به هیچ عنوان کارت خوان وجود نداره و اگر لازم بشه پول خرج کنند باید نقدا پرداخت کنند

پاسخ:
ممنون نظر لطف شماست ....
۲۴ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۴۶ سید محمد حسین یزدان شناس
سلام حسن آقا. وقت به خیر.
من حشره شناس هستم؛ یکی از مناطق بکر که برای مباحث پروانه شناسی جای تحقیق داره، همین منطقه ی الموت هست. چند سالی میشد که قصد مسافرت به این منطقه رو داشتم؛ امسال حدود یک ماه و نیم پیش یکی از دوستان به من پیشنهاد داد که بریم این مسیر رو اما از ایمنی مسیر با توجه به خاکی بودن قسمتهایی از اون اطمینان نداشتم تا اینکه برای خاطر جمع شدن با گشت مختصری توی وب با وبلاگ شما و مطالب بسیار مفیدتون در مورد این مسیرها آشنا شدم  و مطمئن شدم که مسیر شماره ی 1 رو با ماشین سواری میتونم برم، جاداره که از سوأل به جای یکی از هموطنان عزیز از شما در مورد اینکه میشه با سواری این مسیرها رو رفت یا نه و پاسخ دقیق شما تشکر کنم.  
در کل بابت همه چیز ممنون. من قبل از اینکه مسافرتم رو شروع کنم از روی مطالب شما کروکی دقیق مسیر و اماکن اقامتی رو یادداشت کردم. جمعه هفتم خرداد با اتومبیل 206 Sdراه افتادیم، شب رو در زائرسرای امامزاده علی اصغر(ع) زرآباد گذروندیم؛ فرداش هم ساعت 4 بعد از ظهر سلمبار ناهار خوردیم و ...
فقط کاش به پاک نگه داشتن محیط زیست بیشتر اهمیت بدیم. ما که تا میتونستیم زباله جمع کردیم حتی از گردنه ی سلمبار!؟! کاش اون جاده ای که دارن میکشن از تنکابن به الموت محیط زیست بکر این منطقه رو داغون نکنه.
حسن آقای عزیز خوشحال میشم به ویلاگم تشریف بیاری و یه سری بزنی.
بازم بابت کمکهاتون ممنون. خدا خیرتون بده.
یا علی مدد
دوست گلم سلام ممنون از شما که با روح لطیفت این مسیرها رو معرفی کردی چند تا سوال داشتم 1-میشه راجب مسیر رحیم اباد بیشتر اطلاعات بدی
2-ایا کانال یا گروه تلگرامی داری
3-چگونه میشه باشما در این مسیرها همسفر شد ایا برای این منظور تور گردشگری دارید
بازم سپاس از لطفتون 
بهرام
پاسخ:
ممنون از شما 
چه اطلاعاتی نیاز دارید
نه متاسفانه گروه با کانال ندارم
برای رکابزنی این مسیرها باید آمادگی بالایی داشته باشید و تمرین داشته باشید
نه متاسفانه تور گردشگری نداریم . 
سلام من خودم آفرود میکنم و ماشینم پاتروله میخوام تعطیلات مهر برم این مسیرو بنظر شما مناسبه؟


پاسخ:
سلام علیکم 
همه مسیرها برای پاترول که ماشین آفرود هست مناسب ولی برای ماشین سواری نه
سلام،از مطالبی که قرار داده بودین استفاده کردم،خیلی عالی و دقیق بود.ممنون
۱۳ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۳۳ مهدی پورحسینی
سلام  دم شما گرم 
خیلی زیبا و دقیق 
لذت بردم
آقا سلام و درود
به نسبت خیلی خوب راهنمایی و معرفی کردید و تصاویر تکمیلی هم عالی بود

بنده با همسرم که 18 ساله سفر و ایرانگردی میکنیم در سالهای قبل برای طبیعت گردی ها بارها مشکل پیدا کردن مسیر رو در جاده های روستایی که تابلوی راهنما ندارند داشتیم و یا اینکه کدام بخش و چند کیلومتر از مسیر خاکی و نامناسب است که در حال حاضر قبل از سفر با استفاده از جستجوی اینترنتی و ... (مثل وبلاگ شما) و همچنین نقشه گوگل تا حد زیادی مشکل حل شده (حتی اهالی محلی هم بعضا و به اشتباه و سهوی شما را گمراه میکنند)

نکته اینکه برای مسیر رازمیان به رحیم آباد در سال 92 که آخرین بار اونجا بودم سرویس مسافربری با سواری بود . پس خودرو سواری دراین مسیر میتونه بره که حتما تا الان بهترم شده

در هر حال از لطف شما ممنونیم و آرزو میکنیم که سلامت و شاد به این برنامه ها ادامه بدید و مارو هم مستفیض کنید
پاسخ:
ممنون از لطف شما
مسیر رازمیان به رحیم آباد سواری دربستی شاید داشته باشه ولی سرویس همیشگی نداره چون مسیر در سال ۵ ماه باز هست و باقی سال مسیر بسته است و مسیر برای ماشین های سواری زیاد تعریفی نداره 
از تابستان پارسال عملیات زیر سازی برای آسفالت مسیر شروع شده ولی از پیشرفتش من خبر ندارم 
سلام و تشکر بابت مطلب بسیار مفید
سوالم این است که آیا مسیر قزوین به کلیشم با خودرو قابل تردد است؟ (یعنی پل انبوه خودرو رد میشود یا مخصوص پیاده و دوچرخه است)
پاسخ:
سلام از قزوین تا انبوه بغیر از حدود ۵ کیلومتر در گردنه کاماسار که جاده واقعا خرابه مسیر آسفالته هست ولی از انبوه تا کلیشم مسیر برای ماشین سواری زیاد مناسب نیست و احتمالا به ماشین سواری فشار زیاد بیاد
بله از پل انبوه ماشین براحتی عبور میکنه 
سلام، ممنون از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید. 
میخواستم بدونم برای پیاده روی و طبیعت گردی چند نفره،  این مسیرها رو پیشنهاد میکنید؟  مثلا مسیر قزوین، الولک، کلیشم،  دیلمان؟
پاسخ:
سلام برای پیاده روی این مسیر خیلی طولانیه و شاید بعضی از قسمت های مسیر جذابیت چندانی نداشته باشه ... بخصوص که این مسیر جاده ای هست و مسیرهای پیاده‌روی مسیرشون با جاده فرق داره .... برای پیمایش مسیر در منطقه البرز من مسیر الموت (هنیز) به دو هزار (دریا سر و عسل محله) رو پیشنهاد میدم و مسیرهای دیگه مثل خشچال به اشکور یا نوشا... البته این مسیرها برای کوهنوردی مناسب هستند

با سلام
ما مسیر قزوین به کلیشم و داماش را روز جمعه با خودرو طی کردیم.
بسیار مسیر زیبایی است و تمام جاده به خصوص از کلیشم تا داماش در این فصل فوق العاده می باشد. در ضمن از روستای انبوه تا کلیشم چند کیلومتر ابتدایی مسیر خاکی مناسب است و در ادامه اگر از مسیر روستای ناوه سفر کنید اغلب جاده آسفالت میباشد. البته آسفالت جاده قبل از روستای انبوه چند کیلومتری اطراف گردنه کاماسار بسیار بد است.
پاسخ:
سلام
درسته مسیر ناوه برای ماشین عالیه ولی برای ما که رکاب میزنیم مسیر رو خیلی دور میکنه! ما سال ۹۱ به اشتباه یه بار این مسیر رو رکاب زدیم
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۴۷ سید احمد بهشتی زاده

سلام  با تشکر از مطالب خوبتون من پارسال همین وقتا بود که مسیر سپارده به جنت رودبار رو از روی راهنمایی های شما رفتم و خیلی خیلی لذت بردم الان هم دو تا سوال دارم اگر ممکنه جواب بدید با توجه به این که با مسیر های جیپ رو و آفرودی مشکلی ندارم و از رانندگی تو این مسیر ها لذت می برم

اولا این که دو تا مسیری که از کلیشم رد می شه کدومشون بکر تر و دیدنی تره؟

دوم این که دریاچه خلشکوه برای شنا و ماهیگیری مناسبه یانه؟


پاسخ:
سلام دوست عزیز ممنون از لطف شما ....
هر دو مسیر دیدنی هستن ولی خب مسیری که به دیلمان میرسه کمی کوتاه تر هست و جاده بهتری داره و همین طور بعد از دیلمان شلوغتر هم هست و جنگل دیلمان البته کمی از جنگل خصیل دشت به املش زیباتر هست... ولی به نظر من مسیر کلیشم به پیرکوه و خصیل دشت و املش خلوت تر و همچنین بکر‌تر‌ هست و شما میتونید یک شب اگر مجردی برنامه میرید در قهوه خانه با صفای آقای صمدی در خصیل دشت اقامت کنید و اگر خانواده هستید یه سوییت اجاره کنید.... 
من دیدم کسی اونجا ماهیگیری بکنه ولی اینکه الان ماهی داره یا نه و ماهی هاش چه جورین خبر ندارم. من تا الان ندیدم اونجا کسی شنا بکنه
عرض سلام دارم خدمت شما
اولا تشکر میکنم بابت مطالب خوب و جامعی که تهیه کردید.
من می خواستم بدونم اگر بخوایم با ماشین ما این مسیر ها رو طی کنیم، در بین راه و در پمپ بنزین وجودداره یا خیر، و دوم اینکه از نظر امنیت، جاده ها چطور هستند؟ منظورم اینه که میشه با یک یا دو ماشین به صورت خانوادگی با اطمینان به دل این جاده های زد با خیر؟
ممنونم
پاسخ:
سلام ممنون از لطف شما
این مسیرها برای ماشین های آفرود خوب هستن و بدرد ماشین سواری نمیخوره چون به ماشین خیلی فشار میاد
در مسیر الموت شرقی در معلم کلایه و رجایی دشت و در الموت غربی در روستای بهرام آباد پمپ بنزین هست
امنیت اش رو  اینجوری خدمتتون عرض کنم من حدود ۸ سال هست در این مسیرها رکاب میزنم کوچکترین مشکلی برآم بوجود نیامده

 سلام ...وقت خوش

لطفا میشه راهنمایی کنید که از ویار که آخر آسفالت هست چند کیلومتر خاکی داره تا به آسفالت دوباره برسی

سئوال دوم  اینکه از مسیر جاده الموت به تنکابن چند کیلئمتر خاکی داره؟ و از کجا شروع میشه جاده خاکی و تا کجا خاکی میباشه؟

پاسخ:
سلام 
از ویار تا سپارده مسیر خاکی هست ولی خاکی اش برای ماشین سواری مناسب نیست حدود ۲۵ کیلومتری خاکی میشه ....
مسیر سه هزار هم از ۲ کیلومتر قبل از پیچه بن تا نزدیکی های روستای سربالان خاکی هست که اونم ۳۵ کیلومتر میشه
دمت گرم دادا خیلی حال دادی
سلام دوست من
درسته مطلب برای سال 93 است، ولی حسابی خسته نباشید
خیلی لذت بردیم، ما هم قصد داریم این مسیرها رو تست کنیم و حتما اگه تمایل داشته باشید گزارش و تصاویر رو خدمتتون ارسال می کنیم.
خلاصه کلی خوشحالیم که دوستانی مثل شما داریم () که هوای طبیعت و دوست داران طبیعت رو دارن
ایشالا که همیشه موفق و پیروز باشید
بازم یک دنیا ممنون
پاسخ:
سلام ممنون از لطف شما 
باعث خوشحالی من هست که بتوانید با این گزارش ها، مسیرها رو رکاب بزنید و لذت ببرید
۲۲ تیر ۹۶ ، ۱۲:۵۱ رضا صادقی بهاری

سلام. یک هفته پیش با یک گروه آفرود مسیر املش به کلیشم و لوشان را رفتیم.

آقا بدون GPS آدم گم میشه.

راه پره از دوراهی هایی که آدم گیج میشه.

خدایی شما چطوری راه رو پیدا می کنید .

دمتون گرم

پاسخ:
سلام ... بله راه پر از دو راهی های بی نام و نشان هست
الان اگر جی پی اس هم نداشته باشید براحتی با استفاده از اپلکیشن هایی که بصورت آفلاین (اپلیکشن های آنلاین به اینترنت نیاز دارن که در مناطق روستایی و کوهستان کاربرد ندارند) نقشه ها رو ارائه میدن میتونید راحت مسیریابی کنید .... میتونید از آپلیکیشن All-In-One Offline Maps که از نقشه های Google و Bing استفاده میکنه و مسیرهایی که قصد رفتنش رو دارید از قبل ببنید و این مسیرها در Cache (حافظه) نرم افزار باقی میماند یا از اپلیکیشن Maps.Me استفاده کنید
سلام و سپاس از مطالب و تصاویر جامعی که به اشتراک گذاشتین. ایشالا هفته بعد ما هم با ماشین کمپر عازم الموت به تنکابن هستیم و در کنار جستجو های اینترنتی که داشتم این گزارش شما رو هم مطالعه کردم و این گزارش با دقت نظری که داشتین شایسته تقدیره ...


جسارتا اگه جهت تبادل اطلاعات کانال یا گروهی از طریق تلگرام راه اندازی کردین بنده رو هم دعوت کنید. 
آیدی تلگرام: https://t.me/campersavaran

موید باشید.

پاسخ:
ممنون از لطف شما .... 
ما‌ کانال یا گروه خاصی نداریم ... اگر ایجاد کردم حتما براتون ارسال میکنم
۲۰ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۳۱ علیزاده شلمانی
با سلام
بنده سه بار مسیر باراجین,رازمیان به سپارده رو رفتم .
همچنین دو بار مسیر الولک به انبوه تا کلیشم و دیلمان رو به سیاهکل رفتم.
دوبا هم تا روستای انبوه و جشنواره انار چینی کرپی انبوه رفتم.
بسیار عالی بودن جای شما خالی.
ازراهنمایی شما بسیار استفاده کردیم خیلی سپاسگزارم.

پاسخ:
ممنون از لطف شما ... خوشحالم که این پست تونسته به شما کمک کنه
۲۶ مهر ۹۶ ، ۱۲:۵۷ میلاد قائمی
دوست عزیز که این مطالب و گذاشتی
سلام و خدا قوت
واقعا بهترین مطالب و بهترین مسیرها رو گذاشتی من ازت خیلی ممنونم ما با دو دیفرانسیل این مسیرها رو میریم ولی اینکه ریز ب ریز اسم روستا هارو گذاشتی و رویه نقشه همه رو نشون دادی به من و همه کسایی که قصد عبور ازین مسیرها رو دارن خیلی کمک میکنه
من کل این مطالب رو پرینت گرفتم 107 صفحه A4 شد و امروز میدم صحافی چون واقعا ارزشمنده

موفق و سلامت باشی
میلاد
پاسخ:
سلام 
ممنون از لطف شما
خوشحالم که این پست تونسته به شما کمک کنه که این مسیرها رو پیمایش کنید
موفق باشید
۱۶ دی ۹۶ ، ۰۲:۲۹ ناصر علایی
سلام دوست گرامی
امشب که بعد از 8 ماه از مرتبه اول و بخاطر جستجوی موردی ، دوباره به این صفحه و گزارش شما از این مسیرها هدایت شدم ، اینقدر متن و تصاویر و ... و در مجموع راهنمایی های شما جذاب بود که همه رو از ابتدا تا انتها دوباره خوندم و لذت بردم.
اگر فقط کمی با این نوع مناطق و شرایط آب و هوایی مشابه آشنا باشیم ، بیان شما از مسیر انقدر خوبه که انگار همون لحظه توی مسیر هستیم و داریم از نزدیک حسش میکنیم. ( شاید باور نکنید ولی باد توی گردنه ها و بوی رطوبت جنگل و صدای آب رودخونه رو تو این گزارش حس میکردم )

بازم آرزوی سلامتی برای شما و دوستانتون دارم و ادامه دادن این سفرها که علاوه بر نشاط و انر‍ژی که به خودتون میده ، برای دیگران هم آموزنده و قابل استفاده است و ممنون
پاسخ:
ممنون از لطف شما
سلام احترام،خدمت شما من یکبار خانوادگی با ال نود فرانسه سال87رفتیم رحیم آباد از رازمیان واقعا فوق العاده بود از هیر ویار به بعد خاکی میشه و صدها گردنه و مسیر پیچ خم ترسناک اما فوق العاده هست تا رسیدن به سپارده و بعدش هم مسیر زیبای سبز،گیلان تا رحیم آباد رودسر آخرین بارهم سال 96باز با یک تندر فرانسوی قدیمی رفتم شب رازمیان بود عجله داشتم اما دل زدم دریا شب تو این جاده زیبا و.خطرناک حرکت کردم بعد رجایی دشت رازمیان رفتم هیر ویار که مسؤول محیط بان تو آخر رازمیان گفت شب نرو ،خلاصه ما رفتیم با کلی تنش بخاطر عجله و هیجان دو نصف شب،بعد کلی ترس و اضطراب رسیدم به سپارده و شبی که پر از مه بود در اواسط شهریور ماه بعد به سمت گیلان و.جنگلهای بکر کوههای زیبا و طبیعت بارانی روانه شدم و نفس های فوق العاده ای با ترس کشیدم که در پایان مسیر به رحیم آباد رسیدم با همسرم و دختر ...در کل مسیر عالیه و.مرتبه دوم نمی دونم اشتباه کردم یا نه که شب رفتم اما عاشق این جاده سکوت و بکر بودنش هستم 
پاسخ:
ممنون از اینکه به من سر زدید بله پیمایش این جاده آفرود تو شب واقعا خطرناکه
alii bood
عالی عالی عالی 

سلام و خسته نباشیدخدمتتون
 و ممنون از راهنمایی های خوبتون 
مسیر رازمیان به رامسر جاهاییکه برای شب مانی و کمپ زدن مناسب خانواده باشه کجاست؟

پاسخ:
سلام 
روستای سپارده مازندارن 
یا جنت رودبار  رامسر اتاق کرایه میدن
در مسیر متاسفانه محل های زیادی برای شب مانی نیست 
ولی خب اگر امکانات شب مانی مثل چادر و کیسه خواب و .‌.. داشته باشید میتونید شب رو در کنار یه چشمه کمپ بزنید و محل های مناسب کمپ زیاد هستن بخصوص در منطقه زاروت یا زورود (ما بین تمل و لگا )

۰۹ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۴ ناصر علایی
برای مرتبه سوم ...

آقا سلام ...
آقا درود ...
آقا خسته نباشید ...
آقا تشکر و ممنون از اطلاع رسانی تون !
پاسخ:
سلام ... ممنون از اینکه به من سر میزنید ...
 در کامنت های گذشته هم از شما تشکر کردم
انشاا...‌ فرصت کنم چند تا پست جامانده دارم که بزودی منتشر میکنم 
خیلی ممنون از مطالب  عالی و ز یباتو                                                                                    میخواستم بدونم توری هست که این مسیر هارو بره
پاسخ:
سلام 
ممنون از اینکه به ما سر زدید 
نه متاسفانه تور مشخصی که این مسیرها رو بره وجود نداره
سلام واقعا خسته نباشید اطلاعاتتون کامل وجامع بودفقط شما این مسیر ها رو رکاب زدید آیا امکان سفر با ماشین هم هست؟
پاسخ:
سلام ..‌. 
ممنون ... این مسیرها برای ماشین سواری زیاد مناسب نمیباشد و هر ساله با بارش های زمستانی وضعیت جاده نسبت به سالهای قبل متفاوت و بدتر میشود 
این مسیرها بیشتر بدرد ماشین های آفرود میخوره ... اگر چه من ماشین سواری هم دیدم که رفت و آمد میکنه در این مسیرها
سلام و تشکر فراوان
این عشق و زیبایی شناسی جای تقدیر و دست مریزاد داره.
من خودم چند سالیه که ویلایی در الموت شرقی گرفتم و رفت و آمد زیاد دارم ولی بجز در مورد بخشهایی از الموت شرقی، در خصوص مابقی حتی 20 درصد اطلاعات شما رو هم نداشتم. خیلی مفید و جالب بود.
موید باشید

پاسخ:
سلام ...‌ ممنون از لطف شما
سلام و خسته نباشید. من میخام یه دوچرخه بگیرم حدود ۱۰تومن هم واسش کنار گذاشتم، چی پیشنهاد میدین؟ ممنون
پاسخ:
سلام ... ممنون از شما 
راستیتش با این افزایش های قیمت دوچرخه در سال ۹۷ و ۹۸ من زیاد از قیمت دوچرخه های کوهستان اطلاع ندارم ولی پیشنهاد میکنم یه سر به سایت bike20.ir بزنید و اونجا از راهنمایی ها استفاده کنید ... فکر کنم بتونید دوچرخه نیمه حرفه ای مثل Scott Aspect یا Giant Talon بسته به بودجه تون تهیه کنید
۲۷ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۲۴ علیرضا عابدیان
عالی بود ممنون .من ترغیب شدم با دوچرخه مسیر رامسرو برم

۱۶ تیر ۹۸ ، ۱۵:۵۹ آرش نوروزی
با سلام واحترام 
من حدود ده سال هست که واحدی در روستای مربو که نریسیده به اسپیلی و دیلمان هست ساخته ام و اولین جایگاه سوخت( بنزین و گازوییل)  ییلاقی ایران را در روستای ملکوت اشکورت احداث نمودم 
اونجا واقعا دیدنی و بهشت هست خوشحاتل میشم بتونم راهنمایی کنم کلیه دوستان را. البته کلیه جاده های منتهی را بارها و بارها رفته ام .تلفن همراه 09125022527
پاسخ:
سلام
ممنون از اینکه به وبلاگ من سر زدید

سلام به همه دوستان طبیعت گرد

 

من دوبار مسیر الموت به 3000 رو سفر کردم

یکبار با پراید و یک بار با 405

بار اول بی تجربه بودم و اتفاقات شیرین و تلخی رخ داد که اتفاقات شیرین و طبیعت زیبایش باعث شد که دوباره ریسک کنم و همراه خانواده این مسیر رو با تجربه یکبار قبلی برم

 

و از مطالب دوستانی که الان مطالبشون رو نمیبینم بسیار متشکرم که منجر شد با دید بازتر و آگاهی بیشتر به این سفر برم

 

خیلی خیلی جذاب و هیجان انگیزه

اما به دوستان خوبم پیشنهاد میکنم حتما بدون اطلاع از مسیر و آب و هوای مسیر پا به این جاده نگذارید

 

از لاستیک و زاپاس ماشین مطمعن باشید

تلمبه باد و لوازم پنچرگیری همراه داشته باشین در صورت نبودن تیوپلس لاستیک

فندک یا کبریت همراه داشته باشین

چراغ قوه خیلی ضروریه

طناب حداقل 3 متری خیلی نیازه

بیلچه کوچک همراه باشه

چادر مسافرتی همراه باشه

چراغ شب یا نوراضطراری قرمز رنگ هماره باشه

 

تا تجربه تلخ اول منو تجربه نکنید

در ادامه خوشحال میشم راهنمای دوستان در این مسیر باشم

d_didehban@yahoo.com

۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۴۶ سیاوش پارسی

درود بر شما دوست گلم حسن عزیز تو گوگل سرچ میکردم و دنبال مسیرهای قزوین به شمال میگشتم و میخواستم از تجربیات دوستان در سفر از این مسیرها استفاده کنم که به وبلاگ شما رسیدم واقعاً لذت بردم البته خیلی زیاد بود که هنوز همه آنرا مطالعه نکردم اما همین مقدار که دیدم واقعاً عالی بود از این همه احساس مسئولیت و همکاری شما بسیار سپاسگزارم و به شما تبریک میگم از آشنایی با شما بسیار خوشبختم  پیروز باشید 

پاسخ:
با سلام
ممنون از لطف شما

دوست عزیز

از مطالعه مطالب سایت خیلی لذت بردم. مطالب بسیار کاربردی و با جزییات و دقیق نوشته شده اند که نشانگر توجه شما به همه نکات لازم می باشد. از اینکه وقت صرف کردید و با حوصله و با دقت تجربه و دانش خود را به اشتراک گذاشتید سپاسگذارم

موفق و موید باشید

پاسخ:
سلام
متشکرم از لطف شما

سلام 

عالی بود

من اهل روستای هیرم خوشحال میشم مهمون ما بشید و ما در خدمتتون باشیم.

پاسخ:
سلام تشکر از شما
کاش یه راه تماس هم لطف می کردید 
سلام
خیلی ممنونم از گزارشهای کاملتون
من خرداد 1402 با سواری از الموت به سه هزار رفتم و یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرم بود
آرزوی سلامتی برای شما دارم
پاسخ:
مرسی ممنون از اینکه به من سر زدید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی