دوچرخه سوار

گزارشهای یک رکابزن

سلام ...
خوش آمدید
این وبلاگ شامل نوشته های من که بیشتر درباره گزارش های دوچرخه سواری به نقاط مختلف ایران است، می باشد.
لطفا با نظرات خودتون در بهتر شدن وبلاگ من رو کمک کنید

آخرین نظرات

دوچرخه سواری از قزوین به گیلان و مازندران

يكشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۰۶ ب.ظ

دو هفته قبل از عید دوستم باهام تماس گرفت تا برنامه ای برای سفر نوروزی به شمال با دوچرخه هماهنگ کنیم ولی از اونجایی که من تو تعطیلات عید درگیر بودم  پیشنهاد اجرای برنامه رو برای قبل از عید دادم تا بتونیم قبل از پایان سال یه برنامه رو اجرا کنیم . بعد از بحث و بررسی تصمیم گرفتیم از جاده قزوین – رشت به گیلان برویم و از اونجا سفرمون رو تا رامسر در استان مازندارن ادامه بدهیم. من برنامه ریزی سفر رو انجام دادم و 24 اسفند برنامه رو شروع کردیم. این برنامه برای من یه تفاوتهایی با برنامه های قبلی ام به شمال داشت. تا الان با دوچرخه از مسیر جاده ای به شمال سفر نکرده بودم و تمام سفرهام به شمال با دوچرخه از طریق آفرودهای بین منطقه الموت قزوین و گیلان، مازندران بود. ولی این بار از یه مسیر فوق العاده ساده به شمال رفتم که سختی های اون مسیرهای آفرود نداشت البته زیبایی هاش هم کمتر بود چون مسیرهای آفرود واقعا بکر و دست نخورده هستند

روز اول 24 اسفند 91

ساعت 6 صبح درحالی که هوا کمی سرد بود از طریق جاده قدیم قزوین – رشت وارد مسیر شدیم. مسیر کفی با شیب مثبت نسبتا ملایم را تا روستای آقا بابا رکاب زدیم . در آقا بابا برای صبحانه توقف کردیم و از نانوایی محل یه نان سنگک تازه خریدیم و یک صبحانه مفصل خوردیم. بعد از روستای آقابابا شیب جاده بیش تر شد ولی باز هم در مقابل شیبهایی که در جاده الموت قبلا رکاب زده بودم ساده بود. بعد از رکاب زدن حدود 33 کیلومتر به گردنه کوهین و پایان سربالایی ها رسیدیم. از اینجا به بعد مسیرمون تا منجیل رو، اکثرا سرپایینی در پیش داشتیم . بعد از گردنه  با سرعت 50، 60 کیلومتر بر ساعت بدون رکاب زدن به سمت پایین حرکت میکردیم. جاده هم بسیار خلوت بود و ما حتی از تریلی و کامیونهایی که بار داشتن و به آرامی حرکت میکردن سبقت میگرفتیم.

مناظر اطراف گردنه کوهین

در مسیر از چندین تونل کوچک عبور کردیم تا اینکه به آخرین تونل استان قزوین، تونل شیرین سو، که طولانی ترین هم بود، رسیدیم. ولی تونل بسیار خلوت بود و مسیر هم سرپایینی بود و با سرعت تونل را رد کردیم و اصلا به مشکل نخوردیم. بعد از پشت سر گذاشتن استان قزوین وارد اولین شهر استان گیلان یعنی لوشان شدیم .

جاده قزوین - رشت (ابتدای استان گیلان)

بعد از کمی استراحت در لوشان به سمت منجیل حرکت کردیم. در نزدیکی منجیل سربالایی ملایمی آغاز شد و کم کم باد منجیل احساس میشد تا اینکه به ورودی منجیل رسیدیم باد بحدی شدید شد که اجازه رکاب زدن رو به ما نمیداد و هوا بیشتر شبیه طوفان بود و خاکها رو بلند میکرد و چشمهامون رو پر از خاک کرده بود. بعد از منجیل جاده قدیم و آزاد راه قزوین - رشت با هم یکی میشوند. چون از منجیل تا رودبار رو هنوز آزاد راه و افتتاح نکردن. در نتیجه جاده شلوغ شد و همچنین باید از تونل رد میشدیم. با این اوضاع عبور از تونلها خطرناک بود. تصمیم گرفتیم از کنار کذر تونلها که خطری نداره و همچنین از مناظر سد سفید رود استفاده کنیم. از کنار گذر تونل به کنار سد رفتیم در حالی که هنوز باد شدیدی می وزید. در کنار سد با یکی از محلی ها صحبت کردیم به ما گقت که بعد از تونلها شدت باد کم میشه ولی ما هر چی از منجیل به سمت روبار میرفتیم. شدت باد کم نمیشد و عرض کم جاده هم ما رو مجبور به استفاده از شانه خاکی میکرد و درنتیجه باز هم سرعتمون به زحمت به 15 کیلومتر بر ساعت میرسید.

سد سفید رود

تا اینکه بالاخره به رودبار رسیدیم و بیشتر ماشینها به آزاد راه رفتن و جاده قدیم خلوت شد. ولی باد هنوز به شدت میوزید به هر زحمتی بود خودمون رو حدود ساعت 4 به شهر رستم آباد رسوندیم . بدلیل شدت باد تصمیم گرفتیم شب رو در رستم آباد بمانیم . دنبال جایی برای چادر زدن گشتیم .

بعد مدتی گشت و گذار تو شهر کنار مسجد جامع رو برای چادر انتخاب کردیم و همونجا چادر هامون رو برپا کردیم و تازه بساط ناهار رو به پا کردیم و شام و ناهارمون رو یکی کردیم و شب حدود ساعت 9 به داخل کیسه خوابهامون رفتیم تا برای فردا صبح زود سر حال باشیم

مسیر روز اول : قزوین -  آقابابا -  کوهین -  گردنه کوهین -  لوشان - منجیل - رودبار - رستم آباد

مسافت طی شده: 128 کیلومتر

روز دوم 25 اسفند 91

ساعت 7:30 صبح از خواب بلند شدیم. تا وسایل جمع رو کنیم و صبحانه مختصری بخوریم ساعت 8:30 حرکتمون رو شروع کردیم.

از اینجا به بعد مسیر جنگلی و زیبا شد بعد از 20 کیلومتر رکاب زدن به امامزاده هاشم رسیدیم. سربالایی امامزاده را رفتیم بالا تا هم امامزاده رو زیارت کنیم و هم از اون بالا از منظر زیبا لذت ببریم.

امامزاده هاشم (ع)

بعد از زیارت به مسیر مون ادامه دادیم و از حاشیه جنگل زیبای سراوان عبور کردیم تا به جایی رسیدیم که باید مسیرمون رو از بقیه ماشینها جدا میکردیم تا به صورت میانبر از طریق جاده سنگر - سیاهکل خودمون رو به لاهیجان برسونیم و دیگه از رشت و کوچصفهان و آستانه اشرفیه عبور نکنیم .

ما این مسیر رو انتخاب کردیم چون علاوه بر اینکه میانبر بود، جاده خلوت و زیبایی هم داشت. بعد از چند کیلومتر رکاب زدن در جاده سنگر –کوچصفهان، نرسیده به شهر سنگر، وارد جاده سنگر – سیاهکل شدیم. در مسیر این جاده از روی سد سنگر عبور کردیم که بسیار زیبا بود.

جاده سنگر به سیاهکل

بعد از رسیدن به سیاهکل به سمت لاهیجان رکاب زدیم و از لاهیجان به بعد وارد جاده خط ساحلی شدیم. بعد از خوردن ناهار در لاهیجان به سمت لنگرود و بعد رودسر رکاب زدیم . قبل از رسیدن به رودسر مه غلیظی جاده رو فرا گرفت که ما رو مجبور کرد شب رو رودسر بمانیم.

برای شب مانی به بوستان مسافر رودسر رفتیم و چادر ها رو برپا کردیم و بعد از پختن برنج  و خوردن برنج همراه تن ماهی به خواب رفتیم.

مسیر روز دوم: رستم آباد -  امامزاده هاشم – سراوان -  جاده سنگر -  سیاهکل - لاهیجان – لنگرود - شلمان - رودسر

مسافت طی شده: 105 کیلومتر

روز سوم 26 اسفند 91

روز آخر سفرمون، روز رسیدن به رامسر بود. و مسافت کمی رو پیش رومون داشتیم به همین دلیل دیر تر از روزهای دیگه از خواب بلند شدیم و به سمت شهر بعدی یعنی چابکسر حرکت کردیم. از اینجا به بعد مسیرمون فوق العاده زیبا بود بخصوص جاده ما بین چابکسر و رامسر. کنار جاده بسیار سر سبز و پر از درختان رنگارنگ  و زیبا بود. نرسیده به تله کابین رامسر جاده ای خاکی در کنار جاده توجه مون رو جلب کرد از جاده اصلی خارج شدیم و مسیر فرعی رو داخل رفتیم. این محل روستای سفید تمشک نام داشت که فوق العاده زیبا بود .

مسیر خاکی منتهی به روستای سفید تمشک

باغهای مرکبات روستای سفید تمشک

روستا پر بود  از درخت های میوه، بخصوص پرتقال که واقعا منظره عالی داشتند. جاده رو ستا رو به سمت بالا رفتیم. بعد از روستا یک جاده وجود داشت که مسیر دسترسی به جایی بود که تله کابین رامسر انتهاش اونجاست. اول تصمیم گرفتیم که مسیر رو بریم بالا ولی بعد از رفتن چند پیچ با جاده ای با شیب فوق العاده خفن روبرو شدیم!  کار ما که هیچی فکر نکنم هیچ  دوچرخه سوار کراس کانتری بدون بار هم بتونه اون شیب رو بالا بره. بعلاوه اینکه چند تا سگ در بالای مسیر هم منتظر ما بودن تا برسیم و حسابی ازمون پذیرایی کنند. بنابراین از رفتن بالا پشیمون شدیم و به روستا برگشتیم

بعد از گشت و گذار تو روستا به سمت شهر زیبای رامسر براه افتادیم. و بالاخره به عروس شهرهای ایران یعنی رامسر رسیدیم. واقعا این اسم برازنده این شهره. مخصوصا وقتی وارد بلوار منتهی به هتل قدیم رامسر به اسم بلوار معلم میشید این زیبایی رو بیشتر درک میکنید.

بعد از گشت و گذار در شهر رامسر و کنار دریا بعد از ظهر به آبگرم رامسر در کنار کاخ شاه رفتیم و خستگی سفر رو از تن بیرون کردیم.

سرچشمه آبگرم رامسر

شب رو هم در کنار ساحل دریا سپری کردیم

و فرداش هم یعنی روز چهارم سفر بعد از گشت وگذار مجدد در رامسر به کاخ شاه رفتبم و از اون مجموعه دیدن کردیم و حسابی از خجالت درختهای پرتقال کاخ در آمدیم و انواع پرتقال تامسون و شهسواری رو به بدن زدیم

هتل قدیم رامسر

کاخ شاه

محوطه کاخ شاه

بعد از ظهر با اتوبوس به سمت قزوین برگشتیم. نکته ای رو هم که در آخر اضافه کنم اینه که ما تاریخی رو برای سفر انتخاب کردیم خیلی خوب بود چون شمال فوق العاده خلوت بود بخصوص شهر رامسر و هنوز مسافرتهای مردم شروع نشده بود.

مسیر روز سوم: رودسر - کلاچای - چابکسر - رامسر

ازتون خیلی ممنون میشم که تو این زمینه راهنماییم بکنید
taherimostafa@ymail.com
پاسخ:
پاسخ: من از آمادگی و تجربه شما در زمینه سفر با دوچرخه اطلاعات ندارم و نمیدونم در چه زمینه اطلاعات نیاز دارید ولی اگه درباره مسیر اطلاعات میخواهید خدموتتون عرض کنم که:
من این مسیر رو از قزوین تا خروجی جاده سنگر رکاب زدم اون هم از جاده قدیم و مشکل خاصی نداشتم. ما از سنگر رفتیم سمت سیاهکل و لاهیجان
مسیر یه گردنه داره به نام گردنه کوهین و بعد از گردنه تا نزدیکی های منجیل مسیر سرپایینه. نزدیک منجیل یک مقدار مسیر سربالا میشه و اکثر اوقات باد شدیدی از شمال به جنوب میوزه که یه کم رکاب زدن رو مشکل میکنه . بعد منجیل هم مسیر کفی یا سرپایینه.
در ضمن با دوچرخه نمیشه از اتوبان رفت چون هم خطرش بیشتره و هم اگه پلیس ببینه صددر صد جلوی ادامه سفرتون رو میگیره. تو مسیر جاده قدیم با اینکه ماشینهای سنگین عبور میکنن خلوت تره و هم اینکه تونلهای کمتری نسبت به اتوبان داره . تونلهای جاده قدیم از سمت قزوین به رشت سرپایینه و براحتی میشه ردشون کرد و از اون لحاظ هم مشکلی نیست. باز هم اگه سوالی بود در خدمتم.
در مورد مسیر تهران تا قزوین اطلاعات خاصی ندارم. فکر نمی کنم بشه مسیر رو از اتوبان رکاب زد ولی اگه پلیس جلوتون رو نگیره . اتوبان قزوین - تهران نسبت به جاده قدیم وضعیتش بهتره. چون جاده قدیم تهران - قزوین خیلی ماشین سنگین عبور میکنه و آسفالتش هم اصلا خوب نیست.
چه تغییری دادن امامزاده هاشم رو اینجور نبود
سال 75به قصد مشهد از اونجا رد شدیمhttp://www.blogfa.com/cmt/images/2.gif
سلام
قزوین به رودسر رو تنها هم میشه رفت؟؟ منظورم امنیت هست، ماشینا یا موتوریا تو مسیر اذیت نمیکنن؟؟
با کورسی میرم، از سنگر به سیاهکل خاکی نداره که، ها؟
یا سیاهکل به دیلمان خاکی نداره؟

پاسخ: سلام
تنهایی هم میشه رفت ولی بهتره یه همرکاب هم داشته باشید. مسیر هم خوبه..... ما تو این مسیر به هیچ وجه اذیت نشدیم. بسته به شانسه شاید به کسی بر بخورید که آدم رو اذیت کنه!!
غیر از منجیل تا رودبار که جاده باریک میشه و ما تو شانه خاکی حرکت میکردیم و باد مخالف داشتیم، باقی مسیر رو راخت میشه رکاب زد
از سنگر به سیاهکل جاده اش تماما آسفالته ولی دست انداز زیاد داره
مسیر سیاهکل دیلمان هم حاده اش دارای شیب زیاد و همچنین پیچهای خطرناکه که بایست مراقب باشید. جاده هم تماما آسفالته است
خیلی خیلی ممنون از راهنماییت
۲۷ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۹ عباسعلی حاجی زاده
باسلام. هرچند چندسال از سفربا دوچرخه ی شما گذشته ولی واقعا سفر زیبایی داشتید.پیروز و سربلند باشید.
فقط یک سوال اینکه با چه دوچرخه ای سفر میکنید؟
سلام ممنون از لطف شما
دوچرخه قدیمی ام که باهاش این سفر رو رفتم یه دوچرخه پژو دنده ای قدیمی بود ولی خب الان با دوچرخه اسکات سفر میرم ...‌برای سفر با دوچرخه زیاد مارک دوچرخه اهمیت نداره باید یه دوچرخه استاندارد که روان باشه داشته باشید و از همه مهمتر آمادگی و جسمانی و روانی برای سفر و رکاب زنی طولانی
۰۳ خرداد ۹۸ ، ۱۱:۱۸ مجید سی و چهار سال
سلام
خدا قوت . اگه هنوز هم رکاب میزنید
بنده قصد خارج از کشور دارم
باکو
بعدش هم تفلیس
خوشحال میشم یه گروه بشیم و بریم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">